Fikk oppleve gamle dager

Barneskolebarna ønskes velkommen av museumspedagog Målfrid Ravnåsen Vangen på Friluftsmuseet.

Barneskolebarna ønskes velkommen av museumspedagog Målfrid Ravnåsen Vangen på Friluftsmuseet.

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

5. klassinger fra Lier fikk et særdeles levende møte med fortiden på Friluftsmuseet nylig.

DEL

BRAGERNES: I 17 år har Drammens museum drevet et levende museumsopplegg for skoleelever.

I dag regnes museet blant landets beste på kulturformidling for skoleelever. Bare i høst får Drammens museum besøk av rundt 5000 elever.

GAMLE KLÆR

Tirsdag var 5. trinn på Heia skole fra Lier på besøk på Friluftsmuseet for å følge programmet "Den gamle gården". Barna var ikledt skaut, forkle, vadmelsbukser og annet gammeldags tøy.

– Velkommen. I dag skal vi skru tiden 200 år tilbake i tid, og dere skal få være med på å gå til seters. Det var vanligvis barnas største oppgave, forteller en blid museumspedagog Målfrid Ravnåsen Vangen.

Deretter fikk barna utlevert klyper hvor det var påskrevet gammeldagse navn som Sigrid, Karl og Odin. De nye navnene skulle barna bli tiltalt med hele resten av dagen de oppholdt seg på Spiralen i Drammen.

PRIORITERER BARN

– Vi er heldige som har en ledelse som satser så mye på barn og unge, sier museumspedagog Inger Bondevik Grimm.

– Elevene lærer mye mer effektivt ved å reise ut. De får en opplevelse de kan minnes, sier hun.

I dag inngår skolebesøkene i Den kulturelle skolesekken.

Drammens museum bruker årlig 1,5 millioner kroner på skolesatsingen, og hver eneste dag gjennom året har de skoleprogrammer gående.

– I dette beløpet er blant annet betaling av skolebussene for barna, forteller museumslektor Torkild Alsvik.

OPPLEVELSER

På den autentiske 300 år gamle setra får barna både høre om huldra, hvilke dyr de hadde på setra, og om hvordan det var å leve i de gamle husene med bål midt i stua.

– Dette er en nasjonalskatt. Det fins nesten ingen igjen av dem i Norge, sier Bondevik Grimm til en lydhør forsamling.

På Friluftsmuseet får skoleklassene være med å yste ost, spinne, lage sopelime og steke lefser. I tillegg får de drive med sang og dans.

Under andre halvdel av dagen er de besøkende med på en runde i skogen og lærer om arkitektur og gamle bygninger.

SKOLEEKSEMPEL

Ved sopelimene har Mina Helle Schackt (10) og Mina Nordby (10) funnet stylter de prøver å balansere på.

Museumslektor Torkild Alsvik ser ikke bort fra at også dette var noe barn lekte med for 200 år siden. Samtidig i bryggerhuset laget Bente Nordheim (9) og klassevenninnene lefser.

– Å jeg elsker lukten, utbryter Bente mens hun kjevler i vei.

Til lunsj samlet barna seg til fellesmåltid i Toenstua hvor de fikk utdelt roller som bondekone, bestefar og eldstesønnen i huset.

EN MAL FOR ANDRE

I løpet av et helt år har museet 13 ulike programmer å tilby skoleungdommene fra Drammen, Lier, Røyken, Hurum, Nedre Eiker, Sande og Svelvik. Blant annet kan de lære om moderne kunst, skulpturer, Holmsbu-malerne og Gulskogen gård langs elva.

– Drammens museum har blitt en mal for andre museer på hvordan kulturformidling kan gjøres, sier en stolt Bondevik Grimm som stortrives med en arbeidshverdag bestående av kultur, barn og unge.

Artikkeltags