Henrik Sørensens verk lever videre i sønnens galleri

Minnesmerke. Sven Oluf Sørensen beveger seg rolig fra galleriet og ned til huset ved sjøen. Arkitekt Bjart Mohr har tegnet det unike galleriet i skogen - og fått utmerkelse for det, mens lederen for byggearbeidet var steinhogger Elias Eliassen.

Minnesmerke. Sven Oluf Sørensen beveger seg rolig fra galleriet og ned til huset ved sjøen. Arkitekt Bjart Mohr har tegnet det unike galleriet i skogen - og fått utmerkelse for det, mens lederen for byggearbeidet var steinhogger Elias Eliassen.

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Sven Oluf Sørensen brukte alt han tjente til Holmsbu Billedgalleri. Alt for å ære hans far.

DEL

HURUM: Sørensen ønsket å åpne et galleri der han på verdig vis kunne vise samlingen av Henrik Sørensen - hans fars-verker. En kunstner som av mange kalles den største norske etter Edvard Munch.

I dag, 36 år etter åpningen, strømmer publikum til idylliske Holmsbu for å se kulturskatten Sven Oluf Sørensen har skapt i skogen sammen med sine barndomsvenner - i sin fars ånd.

Og selv sitter han i resepsjonen flere helger i sommer.

Sørlandsidyll trakk kunstnere

Kunstnere strømmet til den sjarmerende sørlandsidyllen på Hurumhalvøya første halvdel av 1900-tallet.

Malere sto i åkrene, på de rødfargede svabergene, så ut over den blå fjorden, de idylliske havene og de trolske skogene.

Landskapene inspirerte et 50-talls kunstnere.

Malere med staffeli under armen og hvite malerhatter var et dagligdags syn for Sven Oluf Sørensen og kameratene da han slet sine barnesko i Støa.

- Vi gjemte oss så fort vi så noen med hvit lue. Det var så kjedelig å sitte modell, smiler 89-åringen.

Talentfull søndagsmaler

Den eneste hvite malerluen som er å se i Holmsbu i dag tilhører Sven Oluf. 89-åringen maler både i farens gamle atelier, eller nede ved sjøen i huset han arvet av foreldrene.

Les også: Vannlekkasje truer kulturskatter i Holmsbu billedgalleri.

Nå får Holmsbu Billedgalleri 100 000 av Buskerud fylkeskommune til å reparere taket.


- Jeg er bare søndagsmaler, sier han beskjedent før daglig leder av Holmsbu Billedgalleri, Turid Delerud, skyter inn:

- Du maler så flott.

- Bildene hans blir solgt med en gang, forsetter hun.

Madonna istedenfor bil

Kjernefysiker Sørensen vil ikke prate mer om sin egen kunst. Det er livsverket til ære for sin far han vil ha i fokus.

- Denne kjøpte jeg sør i Frankrike for mange år siden, forteller han og viser fram madonnaen fra 1300-tallet som står plassert i den store salen - på en gotisk skjenk fra 1400-tallet.

Egentlig skulle han kjøpe seg ny bil, men endte opp med en antikk statue i bagasjen isteden.

- Jeg sa til tollerne på grensen at jeg alltid kjørte med henne i bagasjen. Så slapp jeg gjennom, humrer han.

Livsverk lever videre

Sven Oluf Sørensen bor i Oslo, men tilbringer hver sommer i Holmsbu.

Slik han har gjort hele sitt liv.

- Det er ikke noe sted jeg føler meg så hjemme som på kirkegården i Holmsbu. Der ligger min familie og mine venner, sier Sørensen.

Det eneste Sven Oluf synes er trist med Holmsbu Billedgalleri, er at hans far og kunstnerne Thorvald Erichsen og Oluf Wold Torne, som det også er verker av i galleriet, ikke fikk oppleve livsverket.

Men kultur- og arkitekturskatten i den trolske skogen lever heldigvis videre for publikum.

Send inn tekst og bilder «

Send oss en artikkel fra et kulturarrangement du ønsker å dele i Drammens Tidende

Artikkeltags