Inn i pensum

<b>PENSUMLISTE.</b> Tom Erik Andersen inn på pensumlisten for niendeklasse, med installasjonen "Children of Our World" over en hel side i lærebok i filosofi for ungdomstrinnet. FOTO: BJØRN ZARBELL-ENGH

<b>PENSUMLISTE.</b> Tom Erik Andersen inn på pensumlisten for niendeklasse, med installasjonen "Children of Our World" over en hel side i lærebok i filosofi for ungdomstrinnet. FOTO: BJØRN ZARBELL-ENGH

Av
Artikkelen er over 11 år gammel

Drammenskunstneren Tom Erik Andersen er blitt pensum for niendeklasse i ungdomsskolen.

DEL

Under kapittelet "Hvordan tolke kunst" får han en hel side til installasjonen "Children of Our World". Plastdukker nedlagt på glass i vann, blod, olje, melk og Pepsi Cola. Et verk han viste for første gang på den store separatutstillingen i Galleri Athene i Drammen i fjor høst. Der ble han oppdaget av en forlagskonsulent i Forlaget Fag og Kultur.
- Forlaget tok kontakt og spurte om jeg kunne tenke meg å være med i lærebok i filosofi for ungdomstrinnet. Og det hadde jeg selvfølgelig ikke noe imot. Det er en stor anerkjennelse å bli pensum, smiler et stykke pensum i sitt intime Galleri Prolog på Brakerøya.

ELEMENTER. Installasjonen med de fem Norgesglassene med plastdukker har hatt hedersplass i galleriet under Kunst rett Vest. Nærmest står glasset med vann.
-Vann står for livet, blant de viktigste elementene. Vann får liv til å spire, forklarer Tom Erik Andersen. I glasset ved siden av flyter dukkene i blod.
-Ekte blod, understreker kunstneren,
-Blod står for smerte og lidelse, forklarer han. Fra blod til olje. Olje står for rikdom, rikdom som har gjort Norge til verdens rikeste land. I det neste glasset flyter dukkene i melk, morsmelk er den første næringen nyfødte tar til seg. Det siste glasset er fylt med Pepsi Cola.
-Pepsi er varemerket til et av verdens mest kjente internasjonale firmaer, representant for markedskreftene som styrer oss, sier Tom Erik Andersen.

HERMETISERT. Tom Erik Andersen innrømmer at han bruker sterke virkemidler i "Children of Our World", med hensikt.
-Fra barndommens matbod husker jeg Norgesglass med hermetisert frukt, og det er det jeg prøver å uttrykke med installasjonen. Vi blir hermetisert i forhold til kreftene som styrer livene våre. Kreftene som påvirker liv og død, fattigdom og rikdom, forklarer Tom Erik Andersen. Og det er nettopp kunstnerens forsøk på å vekke publikum, få dem ut av de vante måtene å se verden på, som er utgangspunkt for lærebokens oppgave "Hvordan tolke kunst". Elevene skal si hva de tror kunstnerne har villet med verket sitt, og hvordan installasjonene skal tolkes.
-Jeg venter spent på svarene, sier Tom Erik Andersen, som ikke har noen fasit å gi elevene.
-Jeg ønsker at de som ser arbeidene mine skal gjøre seg opp sine egne meninger. Det viktigste er å tenke selv, legger han til.

Send inn tekst og bilder «

Send oss en artikkel fra et kulturarrangement du ønsker å dele i Drammens Tidende

Artikkeltags