Inntrykk på hvite vegger

<b>DRØMMEUTSIKT.</b> Eva Solheim med sitt "Drømmeutsikt for utflyttede vestlendinger", hun har også drømmeutsikt for utflyttede sørlendinger. FOTO: RUNE FOLKEDAL

<b>DRØMMEUTSIKT.</b> Eva Solheim med sitt "Drømmeutsikt for utflyttede vestlendinger", hun har også drømmeutsikt for utflyttede sørlendinger. FOTO: RUNE FOLKEDAL

Artikkelen er over 13 år gammel

Det er inntrykk fra Hardangervidda og fra det blide Sørlandet Eva Solheim viser i utstillingen "Inntrykk" i Kunstnersenteret i Buskerud.

DEL

En spent Eva Solheim inspiserer bildene på de nymalte hvite veggene i Kunstnersenteret. Hun har tidligere vist malerier sammen med pasteller, dette er første gang Lier-kunstneren fyller en hel separatutstilling med malerier.
- Jeg har aldri jobbet så mye med en utstilling. Malt over og begynt på nytt når jeg ikke var fornøyd. Spesielt de store bildene består av mange lag med maling. Det er det som er fordelen med oljemaling. Man kan male over når malingen har tørket. Med pastell stopper bildet opp, sier Eva Solheim og retter på et bilde hun har kalt "Drømmeutsikt for utflyttede vestlendinger" med silhuett av Vestlandske fjell.

BLIDE SKJÆR. Det er favorittutsikt for utflyttede sørlendinger der også. Blide holmer og skjær smiler mot oss fra veggene med minner om sol, sommer og late dager. Utflyttede hallinger kan også få hjemlengsel av gjensynet med Hardangerjøkulen og Hardangervidda som skyter rygg. Det var på Hardangervidda fant motivene til sine første oljemalerier.
- Knut og jeg var på fottur fra Finse langs nordsiden av jøkulen da det satte inn et forferdelig vær. Hele toppen lå innhyllet i regnvær. Men så klarnet det opp og jøkulen steg fram. Det var det første maleriet mitt, sier Eva Solheim,
- Men det er ikke til salgs, det tilhører Knut, legger hun til.

OPPLEVELSER. Det er inntrykk fra sommer og svaberg på barndommens Sørlandet, fra fotturer i fjellet rundt hytta på Hardangervidda Eva Solheim har festet til lerretet. Opplevelser av fjell og kyst i vekslende vær og årstider.
- Jeg kjenner gnagsårene når jeg ser på disse bildene, og husker avstanden til neste topp, sier hun foran et fjellandskap. Tunge mørke partier i kontrast til lyse laserte partier fremmer lyset i landskapet. Kystbildene er forenklede former av svaberg med mørke dominerende konturer og lysende farger. Eva Solheim jobber røft med sine malerier.
- Jeg skraper en del i bildene, er litt tilbake i den grafiske teknikken. Det var jo grafikk jeg begynte med, sier Eva Solheim. Eva Solheims "Inntrykk" åpner 25. september og varer til 30. oktober. Utstillingen er støttet av Norsk kulturråd.
BJØRN ZARBELL-ENGH
bjorn.zarbell.engh@dt.no

Send inn tekst og bilder «

Send oss en artikkel fra et kulturarrangement du ønsker å dele i Drammens Tidende

Artikkeltags