Jazzet salmetoner

<b>UVANLIG.</b> Profesjonell jazz med basis i norske salmer var det Håkon Kornstad (t.v.) og Ingebrigt Håker Flaten hadde å by på i Fjell kirke. FOTO: GURI HARAM

<b>UVANLIG.</b> Profesjonell jazz med basis i norske salmer var det Håkon Kornstad (t.v.) og Ingebrigt Håker Flaten hadde å by på i Fjell kirke. FOTO: GURI HARAM

Av
Artikkelen er over 13 år gammel

Det var en annerledes kirkekonsert tilhørerne fikk med seg i Fjell kirke tirsdag.

DEL

Kommende sogneprest Ivar Flaten hadde gleden av å ønske sin egen bror, Ingebrigt Håker Flaten på bass og makkeren Håkon Kornstad på saksofon velkommen til Fjell kirke tirsdag kveld. Både Ingebrigt og Håkon er veletablerte musikere på den internasjonale jazzscenen.
Ingebrigt har vært med på til sammen 50 - 60 cd-utgivelser og fått Spellemannsprisen to ganger, sist sammen med gruppen Atomic i år for platen "Happy New Ears!". Håkon er også en prisbelønnet musiker. Med saksofonen gjør han tilsynelatende umuligheter foran publikum.

EGNE RØTTER. Ingebrigt har gjort et dypdykk i egne musikalske røtter når han nå sammen med Håkon gjenskaper farmoren Elise Flatens gamle salmer til nyskapende jazz. Farmoren var en tradisjonsbærer av folketoner i Oppdal i Sør-Trøndelag. Musikerne har omskrevet bestemors materiale etter et gammelt opptak gjort av NRK. Resultatet fikk en nesten fullsatt Fjell kirke med seg tirsdag da det ble spilt original og frisk jazz med salmetoner til bunn.
Konserten startet med "Ak, mon jeg står i nåde" og fortsatte med blant annet "Skulle jeg min Gud ei prise".
Musikerne var særdeles samspilte, og det var ikke lett å vite hvor i musikklandskapet de skulle føre publikum. Ved å blande tradisjon og moderne toner fikk alle oppleve et spennende resultat, og kanskje har de aldri hørt noe lignende før.

KULTURKIRKE. Fjell kirke omtales også som Kulturkirken Fjell. Kirken ønsker å by på et variert gudstjenesteliv som er åpent for alle. Nettopp derfor kunne kirkens besøkende oppleve en sjelden kirkekonsert med den utradisjonelle blandingen salmer og jazz.
-Folkemusikk kommer av impresjonert musikk. Vi forsøker å dra tilbake til starten med respekt for å beholde materialet som er skapt underveis, sa Ingebrigt før han igjen gjøv løs på de tykke strengene på den flotte bassen. Håkon akkompagnerte med suselyder, buksebenet til sporadisk lyddemping, spyttelyder og toner til et jazzet sammensurium.
Med kaskader av lyd, og musikk av et annerledes formspråk kunne tilhørerne glede seg over kvalitetsjazz på Fjell en helt vanlig ukedag.

Artikkeltags