Juno-gjengen flyter igjen

<b>Juno-venner. </b>Steinar Gamst Hansen (t.v.) og Gunnar Aadne er blant de ti ildsjelene som nå har sørget for at Drammensfjorden og Holmestrands-området får en fjordbåt igjen. DS Juno (i bakgrunnen) viste seg ubrukelig etter hevingen, men nå er ny båt kjøpt inn. (Arkivfoto)

<b>Juno-venner. </b>Steinar Gamst Hansen (t.v.) og Gunnar Aadne er blant de ti ildsjelene som nå har sørget for at Drammensfjorden og Holmestrands-området får en fjordbåt igjen. DS Juno (i bakgrunnen) viste seg ubrukelig etter hevingen, men nå er ny båt kjøpt inn. (Arkivfoto)

Av
Artikkelen er over 16 år gammel

Snart får Holmestrand, Hurum, Svelvik og Drammen fjordbåt igjen, en drøm mange oppga da restene av DS Juno viste seg ubrukelige. Bak den nye charterbåten står nettopp grunnstammen av Juno-entusiastene.

DEL

Derfor er det kanskje ikke så rart at Juno-navnet er ett av de heteste tipsene på hva MS Fosna (tidligere Sjøheimevernet) skal omdøpes til når den om et par uker ankommer sin nye havn i Holmestrand.
- Det hadde vært artig om vi tok i bruk Juno-navnet igjen, ettersom det var hevingen som bragte oss sammen. Men «Viken» er også nevnt, siden sikkert mange gamle husker «Viken» som gikk i melkerute mellom Hurum, Svelvik og Sandebukta i en mannsalder, forteller Steinar Gamst Hansen.

Drømmen rustet

Han står bak nystiftede Skips A/S Viken sammen med flere sentrale personer fra arbeidet med å heve DS Juno. Den gamle drammensdamperen som sank i Holtnesstøa sør for Holmsbu i 1962 ble hevet i fjor sommer etter lang tids planlegging. Skroget viste seg imidlertid ikke å ha tålt 39 år på sjøbunnen.
- Styreleder og skipsfører Arild Jensen (Holmestrand), Vidar Fossaas (Re), Gunnar Aadne (Sandvika), Hans Olav Langsrud (Holmestrand) og Magnar Johansen (Holmestrand), har i likhet med meg vært aktive i Juno-prosjektet. De øvrige fire er interessenter Arild Jensen har greid å involvere gjennom sitt engasjement for å få en fjordbåt til området igjen, forteller Gamst Hansen.

Satser på charter

- Hva er hensikten med det nye selskapet? Fristet båtlivet for mye da Juno gikk tapt?
- Vi følte oss nok litt snytt for båtdrømmen da Juno ble kassert. Samtidig har vi fått veldig mye respons under Juno-arbeidet på at folk ønsket seg en fjordbåt igjen, både til charter-trafikk og som et fast innslag på fjorden. Vi vil i første omgang satse på bestilling av turer for firma, pensjonistgrupper og andre lag. Når det gjelder fast trafikk for eksempel i sommerhalvåret, er vi avhengige av støtte fra de omkringliggende kommunene for å få en slik turistsatsing på fote, understreker Gamst Hansen.

Starter i august

Gamst Hansen tror imidlertid at charter-markedet skal være stort nok til at Juno-vennene klarer å få selskapet på fote. Derfor har de tatt sjansen på å kjøpe båt. De ti stifterne har lagt i 520 000 kroner i aksjekapital. Et lån på 480 000 kroner i tillegg dekker kjøpssummen på 750 000 og ombygging blant annet av båtens lasterom for å øke komforten.
- MS Fosna har tidligere tilhørt Sjøheimevernet, så båten har vært godt vedlikeholdt. Båten er på 95 bruttotonn, gjør ti knop, og er sertifisert for 30 dagpassasjerer. Nå ligger den i Kristiansund, men vi vil kjøre den nedover etter neste helg.
Planen er da å sette båten rett i trafikk for å få med seg chartertrafikken i august, mens ombyggingen blir tatt i vinter. Båten vil ha fast bryggeplass i Holmestrand, og skal gå i området mellom Tønsberg, Drammen og Oslo, avhengig av hvordan interessen i markedet er.

Send inn tekst og bilder «

Send oss en artikkel fra et kulturarrangement du ønsker å dele i Drammens Tidende

Artikkeltags