Skalstads fuktige svaneverden

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Det blir ville, vakre og definitivt våte tilstander når Nasjonalballetten går på scenen i kveld. Per Kristian Skalstad er det musikalske midtpunktet i Operaen.

DEL

OSLO/DRAMMEN: Ingen ting overrasker meg lenger. Det skjer stadig endringer, sier Per Kristian Skalstad med et smil.

– Men det er veldig inspirerende.

Dirigenten fra Drammen er en halv time unna generalprøven på vårens store og mye omtalte ballett i Den Norske Opera & Ballett, Alexander Ekmans «A Swan Lake».

En moderne ballett med en fiktiv historie om Svanesjøens tilblivelse og Ekmans egen tolkning av svanesjøen – i et vannbasseng på 16x16 meter.

Fleksibel

Dirigenten har hatt en fem minutters finpussing av det musikalske verket sammen med komponist Mikael Karlsson på de ansattes kantineveranda, mens båtene i Oslofjorden ubemerket har kommet og gått.

De små justeringene er notert på en gul post it-lapp, og Skalstad har fått en liten lommelykt dyttet i hånden.

I andre akt skal orkestergraven være så mørk som mulig, så for at musikerne skal se sin musikalske leder skal han altså legge ned dirigentstaven til fordel for en lommelykt.

– Dirigere med lommelykt. Jeg ler meg i hjel, sier Skalstad og fortsetter.

– Ja, ja, jeg skal prøve.

Skalstad er av det fleksible slaget. Han skal prøve seg med lykt. Om forestillingen skal bli optimal, må alle gi og ta.

– Han er underbar og trivelig. Og superfleksibel, sier den karismatiske koreografen Ekman fra scenekanten.

Det har på et vis blitt Skalstads nisje å dirigere nyere verk for ballett. Han har lært seg å forholde seg til et stort apparat og fått innsikt i hvordan han skal takle det. Og han liker det.

– Han forstår veldig mye av hvor vi vil. Dette er en stor forestilling, så det er uhyre viktig at alle samarbeider, fortsetter Sveriges unge stjernekoreograf, som for øvrig må innrømme at magefølelsen dagen før dagen, ja, den er sånn passe.

LES OGSÅ: Lokale storheter på teatermenyen

«Umulig»

Magefølelsen til Skalstad er bedre, selv om det kontinuerlig er blitt endringer i stykket. Han føler seg heldig. Elsker det sceniske apparatet.

– Den følelsen når ting er i flyt. Når det svinger av helheten. Det er morsomt.

Han er på ingen måte opptatt av å ha makt, men medgir at han sitter i en nøkkelposisjon for at det blir bra musikalsk.

– Men det er ærefullt og føles spesielt å få et slikt oppdrag, erkjenner han.

Vårens største ballettoppsetning vil gå inn i Operaens historie som det «umulige» verket. 5.000 liter vann på scenen, dansere som har trent med hjelm, blitt syke av å trene i vann og kostymer i neopren.

Ekmans drøm om å lage sin egen «vattenballett» er en realitet. Om den opplever samme suksess som originalen med Tsjajkovskijs klassiske verk, gjenstår å se.

PS: I dagens premiere debuterer dermed Skalstad med lommelykt som dirigentstav.

LES OGSÅ: Dirigerer operaåpning

Andre saker på dt.no:

Godsets eksklusive klubb

Siktet etter Norefjell-vold

Tøff jobb i Haiti (DT+)

Artikkeltags