Joakim (23) får sjefsjobb i Wimp

Joakim Radiomann Killingberg (23) fra Lier blir sjef for Wimps satsing på sosiale medier.

Joakim Radiomann Killingberg (23) fra Lier blir sjef for Wimps satsing på sosiale medier. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Han fikset seg jobb i Wimp gjennom Twitter. Nå blir Joakim Radiomann Killingberg fra Lier selskapets første sosiale medier-sjef.

DEL

OSLO: Den norske musikktjenesten Wimp oppgraderer satsingen på sosiale medier med ny sjefsstilling. Jobben går til Joakim Radiomann Killingberg fra Lier.

– Dette er noe jeg har ønsket meg en stund. Jobben er veldig spennende, sier 23–åringen til dt.no. Som sosiale medier-sjef i Wimp får han betalt for å sitte på Facebook og Twitter hele dagen.

Killingberg har jobbet i innholdsavdelingen til Wimp i to og et halvt år.

Betegnende nok sikret han seg denne jobben gjennom Twitter. 

Direktemelding ga jobb

Joakim Radiomann Killingberg var ivrig Wimp-bruker ved utgangen av 2010. Som «fan» fulgte han alle ansatte på Twitter. Den daværende innholdssjefen la ut en tweet om at de søkte ansatte i Sverige, noe som fikk liungen til å reagere.

Han sendte en direktemelding og lurte på om de ikke søkte i Norge også. Svaret var negativt, men han ble oppfordret til å sende inn en CV. Kort tid etter ble han innkalt til møte i Oslo. 

– Så fikk jeg jobben to dager før julaften. Det ble en fin jul, sier Killingberg.

Tok navnet Radiomann

– Joakim er en ung fyr med fin tone på sosiale medier. Han har kontroll på alt som skjer, sier Kristin Castillo Eldnes, PR- og kommunikasjonssjef i Wimp.

Selskapet opprettet den nye stillingen for å bli enda mer synlig på sosiale medier.

– Med erfaringen han har fra radio, er han også vant til å prate med folk, sier Castillo Eldnes.

Allerede som 14-åring markerte Killingberg seg på lufta i Radio Drammen. Da han gikk på videregående hadde han ettermiddagssendinger hver dag etter skolen.

Så sterk var kjærligheten til mediet at han formelt tok Radiomann som et mellomnavn. Før han begynte i Wimp jobbet han i P3 og P5.

Strømming utkonkurrerer CD og iTunes

Svenske Spotify er fortsatt størst på strømming av musikk i Norge, men Wimp er ingen lilleputt.

Den norsk strømmetjenesten har 400.000 betalende brukere. Mot en hundrelapp i måneden for de tilgang til et musikkbibliotek på 20 millioner låter. I stedet for å laste ned enkeltlåter og album, strømmes musikken umiddelbart over nettverket.

Strømming er blitt ren rutine for mange nordmenn i det siste. Ferske tall fra platebransjens interesseorganisasjon IFPI viser at strømming står for 66 prosent av det totale musikksalget i Norge i 2013.

Interessen for mp3-kjøp og fysiske CD-plater er gått kraftig ned. Nedlasting har sunket med 21 prosent fra første halvår i fjor, mens fysisk salg har tapt 29 prosent.

Send inn tekst og bilder «

Send oss en artikkel fra et kulturarrangement du ønsker å dele i Drammens Tidende

Artikkeltags