Maleriet en stadig oppdagelse

I teatret. «Kampen for menneskerettighetene» har Kåre Øijord kalt det store maleriet i Glassfoajeen i Drammens Teater. (Foto: Nils J. Maudal)

I teatret. «Kampen for menneskerettighetene» har Kåre Øijord kalt det store maleriet i Glassfoajeen i Drammens Teater. (Foto: Nils J. Maudal)

Av
Artikkelen er over 17 år gammel

«Maleriet er jo ingen oppfinnelse, men en stadig oppdagelse». Sitatet er av drammensmaleren Kåre Øijord, som har beriket Drammen med nye kunstneriske oppdagelser i foajeen i Drammens Teater.

DEL

Teaterpublikumet har lenge kunnet glede seg over de store maleriene Kåre Øijord har lånt ut til Glassfoajeen, malerier som på grunn av størrelsen tidligere ikke har vært vist offentlig. Bildene i Teatret er stort sett uten tittel, men det store i front har tittelen «Kampen for menneskerettighetene» et tema Kåre Øijord har vendt tilbake til i sitt kunstnerskap. I trappegangen inne i teatret henger «Liljer» fra 1990, malt i sommeratelieret på Hvaler, dit han alltid søkte når de branngule liljene blomstret.

Om kunsten

«Maleriet er syvmilssteget inn i filosofien», har Kåre Øijord uttalt. Han ble født i Bergen i 1921 og hadde planer om å bli tannlege. Etter noen år på tannlegehøyskolen, begynte han ved Statens Håndverks- og kunstindustriskole i 1946. Samme år debuterte han på Høstutstillingen med raderingen «Vedkommando Buchenwald», et motiv fra sitt fangenskap i Buchenwald i 1944. Som maler debuterte han med det store bildet «Vårdikt» i 1950. Siden 1950 har han vært bofast i Drammen.

Engasjert

«Bildene i Drammen Faste Galleri fra denne tiden er meget karakteristiske for hans klassiske interesser, hans politiske engasjement, religiøse stemninger og redslene han selv opplevde under krigen og det som fulgte etter. Øijord maler etter hvert en rekke store, symbolske komposisjoner hvor hesten er et dominerende motiv. Det religiøse har han gitt fullgyldig uttrykk for i veggdekorasjonene i koret i Slagen kirke,» skriver Henning Alsvik i Drammen - en norsk østlandsbys utviklingshistorie.

Om Arabygdi

«Kunst kommer av å kunne. Men når en kunstner kan, er det da noen kunst?». Gjennom 40 år har Kåre Øijord hatt Arabygdi i Telemark som et av sine kunstneriske fangstområder. «Det er først og fremst lyset som skaper drama i Øijords landskapskunst. Han har stor evne til å karakterisere landskapet. Som Henrik Sørensen har han vært i Arabygdi og malt dramatiske telemarkslandskaper i en koloritt som vel har minnelser om både Sørensen og Harald Kihle, men som uten tvil gir uttrykk for hans egen opplevelse. Andre strøk kommer til, både Holmsbu og Hvaler, eller utsikten over Drammen og Lier fra hans egen eiendom oppe i høyden på Strømsø», skriver Øivind Storm Bjerke i artikkelen «TUN OG VASSDRAG - Telemarks Typologier».

Observasjon

«Mange prøver å forstå kunsten. Noen få prøver å forstå kunstnerne». Til jubileumsutstillingen i Drammen Kunstforening for fem år siden skrev Åsmund Thorkildsen artikkelen «Projeksjon og observasjon. Noen hovedlinjer i Øijords maleri.» «Vietnam-bildene, Anne Franck-bildene og angstbildene er malt som anklager mot mangel på rettferdighet. Anklagen slynges ut i mørke, sterke og skrikende farger, og skrikene er gitt billedlig form gjennom spisse, rytmiske linjeføringer og opprevne og splintrede flater. Billedrommet er like klaustrofobisk grunt som hos de tyske ekspresjonistene, og han har lært at diagonaler er velegnede linjer for uttrykk av uro og disharmoni, av kunstnere som Ludwig Kirchner, Franz Marc og Uberto Boccioni».

Glorie av sol

Om Kåre Øijord landskapsbilder skriver Åsmund Thorkildsen: «Landskapsbildenes kunnskapsmessige dybde er gitt en form som vi kan lese på grunn av kunsthistoriske referanser. I de mest visjonære bildene fra Telemark, kan man se kunstnerens interesse for store europeiske kunstnere som El Greco og J.F. Willumsen. Også de så en lysende, flammens rand rundt landskapsformene, som om det skinte en glorie av sol rundt trær og mennesker».

Send inn tekst og bilder «

Send oss en artikkel fra et kulturarrangement du ønsker å dele i Drammens Tidende

Artikkeltags