Fra «Møkkamann» til «Zalo-mann»

Plumbo-vokalist Lars Erik Blokkhus deltar i reklamevideoen sammen med flere andre norske kjendiser. Selv bidrar han blant annet med en solo om Zalo.

Plumbo-vokalist Lars Erik Blokkhus deltar i reklamevideoen sammen med flere andre norske kjendiser. Selv bidrar han blant annet med en solo om Zalo. Foto:

Av og
Artikkelen er over 8 år gammel

Han er vant til å stå på scenen og synge om fest og moro. Nå synger Plumbo-vokalist Lars Erik Blokkhus om noe helt annet, som vises for hele det norske folk.

DEL

SANDE: – Det var utrolig gøy å lage denne videoen. Veldig uvant å jobbe med TV og reklame, men det var kjempemoro. Jeg møtte mange nye folk og fikk nye venner, sier Lars Erik Blokkhus, vokalisten i bandet Plumbo.

Du har kanskje sett den allerede. En rekke kjente artister synger sammen og hyller kildesortering. Målet er å begeistre og motivere oss alle til å tenke miljøvennlig når melkekartongen går tom. Lars Erik angrer ikke på at han takket ja til reklamefilmen.

En god sak

– Jeg tenkte at dette må jeg være med på. Det går til en bra sak. Vi må bli flinkere til å gjenvinne ting, sier Lars Erik, som ikke minst tenker på seg selv.

Han er frontfigur i rockebandet Plumbo som blant annet gjorde det skarpt i årets Melodi Grand Prix med låta «Ola Nordmann». Bandet er mest kjent for suksesslåten «Møkkamann» som de ble belønnet med Spellemannpris for i kategorien «Årets Hit».

– Jeg lærte veldig mye om kildesortering under innspillingen og fikk selv en liten vekker på hvor mye man kan gjøre. Jeg har ikke vært flink nok selv, sier spellemanprisvinneren.

Vi kan alle gjøre mer. Det er nemlig dét som er budskapet til sangen «We Can Do More» medDidrik Solli Tangen i spissen. Alle kjendisene som bidrar på videoen har stilt opp gratis. Blant dem Tom Mathisen, Christian Ingebrigtsen, Knut Lystad og Mikkel Gaup for å nevne noen.

LES OGSÅ: Salgsuksess etter Spellemannskandalen

En kul sang

– Jeg synes sangen ble kjempekul. Jeg er fornøyd med resultatet, bare litt synd at min solo (om Zalo, red.anm.) ikke kom med i TV-versjon av sangen, sier Lars Erik.

«En kartong er som et spedbarn. Den skal leve et langt liv. Hvorfor kastes halvparten i søpla, en million i døgnet?», synger Didrik Solli Tangen før han spør: «Hvor lang tid vil det ta før folk forstår?»

SE REKLAMEVIDEOEN: «WE CAN DO MORE» (Artikkelen forsetter under videoen)

Lars Erik har tro på at videoen vil få flere til å kildesortere.

Det er Grønt Punkt Norge, som administrerer returordningene for drikkekartong, emballasjekartong og plastemballasje, som står bak filmen.

LES FLERE KULTURNYHETER HER

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken