DJ Broiler er Norges beste nyskapning

DJ Broiler gis ut på engelsk.

DJ Broiler gis ut på engelsk.

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Får kampanje verdt 200 000 i premie.

DEL

DRAMMEN/STAVANGER: For tredje gang deler strømmetjenesten Spotify ut prisen «Årets Innovatør» i forbindelse med Spellemann-prisen. I tre uker har fans stemt på bandet eller artisten som har vært mest innovativ og kreativ det siste året.

Årets fem nominerte var Kaizers Orchestra, Frida Amundsen, LidoLido, Donkeyboy og DJ Broiler, og siden Drammen var representert med to av fem nominerte, har Drammens Tidende varslet et lokaloppgjør om markedsføringskampanjen verdt 200 000 kroner.  I dag ble det klart at det var Simen Auke og Mikkel Christiansen i DJ Broiler som har erobret de sosiale mediene med størst suksess og med det imponert fansen mest.

- Annonseplassen vil ha verdi for oss, for vi har mange nye prosjekter fremover, sier Simen Auke i DJ Broiler til VG. De to gutta holdt selv en knapp på at veteranene i Kaizer's Orchestra ville gå av med seieren, og har en følelse av at det vil være noen gode, gamle musikere som får litt klump i magen over hvem som nå stikker av med prisen.

Tidligere har Lars Vaular og Shining kunnet smykke seg med tittelen.

LES OGSÅ: Drammensere lever av å være bolere på nett

Millionsuksess på nett

DJ Broiler har gitt ut fire låter på Facebook for å skape hype og generere interesse for den største konserten de noensinne har gjort på Sentrum Scene i Oslo. Hver torsdag i november delte de en ny låt med sine fans på Facebook, hvor en var den populære hitlåten "Afterski».

I tillegg til å selge ut konserten, resulterte kampanjen i over millioner av YouTube-visninger og mer enn ti millioner avspillinger på Spotify.

LES OGSÅ:

Pengene triller inn for DJ Broiler

Spotifys utmerkelse «Årets innovatør» tildeles en artist eller ett band som skiller seg ut med kreativitet og innovativ tenkning. Utmerkelsen anerkjenner nytenkende bruk av sosiale og digitale medier for å bygge relasjoner med fans, og belønner kreativ markedsføring som presenterer musikk på en ny og original måte. Et nært forhold til fansen er blitt nøkkelen i vår interaktive tidsalderi, siden et fåtall artister kan leve av platesalg lenger.

– Å være innovativ og kreativ er viktig for at en artist skal kunne skape oppmerksomhet rundt sin musikk, men det viktigste er å bygge et sterkt forhold til sine fans. Her spiller sosiale medier en avgjørende rolle, sier Sofie Grant, pressesjef i Spotify til nettstedet Musikknyheter.no.


Prisutdelingen finner sted under Spellemannprisshowet i Stavanger Konserthus lørdag 23. mars. Det har ikke lyktes Drammens Tidende å få noen kommentar fra DJ Broiler fredag formiddag.

SE DJ BROILER BEGEISTRE HJEMMEPUBLIKUMMET: DJ Broiler kom hjem


Mobilvirus og intimkonserter

Kaizers Orchestra lanserte mobilappen Kaizervirus. For å få tilgang til sangene måtte fansen la sin telefon være «virusinfisert». Telefonen kunne «smittes»  når den kom i nærheten av noen som bar viruset, ved hjelp av GPS-teknologi. Frida Amundsen ga våren 2012 ut sitt første studioalbum «September Blue». Fans ble oppfordret til å lage sine egne versjoner av hennes hit «Closer» gjennom en kampanjeside. Premien var en singel-avtale med EMI Music og en egen versjon utgitt eksklusivt .

LidoLido lanserte konseptet «GoodGuyDay» et par uker før utgivelsen av albumet «Pretty Girls & Grey Sweaters». Hver uke delte han innhold i forbindelse med plateslippet, noe som genererte hundretusener av visninger. Etter plateslippet holdt han også en konkurranse hvor noen heldige fans kunne vinne en privat, men live-strømmet konsert på et tak i Oslo.

Donkeyboy utfordret til en «Battle of the Donkeyfans» med utgivelsen av det nye albumet «Silver Moon" Donkeyboy , hvor fans fra hele Skandinavia skulle streame deres nyutgitte materiale så mye som mulig. Det vinnende landet var Norge, og norske fans fikk dermed en eksklusiv opptreden med bandet.

Donkeyboy er også nominert i Spellemannkategorien Årets Hit for «City Boy», som må danke ut «Æ vil bare dans» (Sirkus Eliassen & Ben Kinx), «Kallenavn» (Admiral P), «Liten Fuggel» (Vamp) og «Sommerfuggel i Vinterland» (Vinni) for å vinne.

LES OGSÅ: Donkeyboy fikk strømmepris

LES OGSÅ: Lager singel for Idol-Isak
 

Send inn tekst og bilder «

Send oss en artikkel fra et kulturarrangement du ønsker å dele i Drammens Tidende

Artikkeltags