Ti år med Juleskurken

SKURKETE. Komponist Arne Iversen, forfatter Jan M. Moberg og WonderWorks-leder Anne Wiik Nilsen feirer ti år med Juleskurken. FOTO: NILS J. MAUDAL

SKURKETE. Komponist Arne Iversen, forfatter Jan M. Moberg og WonderWorks-leder Anne Wiik Nilsen feirer ti år med Juleskurken. FOTO: NILS J. MAUDAL

Av
Artikkelen er over 11 år gammel

På ti år har Juleskurken vokst seg langt utover Drammens grenser og inn i TV2.

DEL

"Jakten på Juleskurken" ble unnfanget bak scenen i Drammens Teater. Der møttes komponist Arne Iversen og forfatter Jan M. Moberg for første gang.

– Jeg sa til Jan at jeg hadde lyst til å lage en julemusical, han sa han skulle tenke på det. Noen uker senere ringer Jan og sier at han har en idé om en Juleskurk og en Piperenser. Jeg syntes ideen var genial, og så var vi i gang, minnes Arne Iversen i Juleskurkens hovedkvarter i Drammens Teater.

JUL I JULI. De to spiller ball med hverandre. Jan M. Moberg skriver to tekstlinjer og sender pasningen til Arne Iversen. Han bygger videre på det og sender ballen tilbake.

– Vi legger stein på stein til låten er ferdig. Jans tekster var ufattelige morsomme å lage musikk til. Alle låtene er laget i sommerferien, i den varmeste juli i manns minne, det var ikke mye julete, sier Arne Iversen.

Undertegnede var der i Arne Iversens kjellerstudio, en strålende sommerettermiddag. Sammen med en spent forfatter og en komponist i shorts og T-skjorte. Ut av høyttalerne lød de første strofene av Juleskurk-refrenget. Og du verden som det svingte.

SUKSESS. Svingte gjorde det også på premièren i Drammens Teater i desember 2000. Forestillingen ble mottatt med trampeklapp og fullsatte hus. Eventyret fortsatte med CD-innspilling og kontrakt med Universal, verdens største platekontrakt. To fornøyde opphavsmenn bevilget seg en aldri så liten feiring på et av byens utesteder.

– Det og en firmatur til Klækken er alt vi har bevilget oss på alle disse årene. Derimot har vi skutt inn en god del penger. Det er et stykke fram før vi er i balanse, sier Jan M. Moberg, med journalisterfaring fra Kapital før han skrev Juleskurken.

PÅ TV. Noe av pengene får de igjen når "Jakten på Juleskurken" vises på TV2, i beste sendetid 1. juledag. Det er WonderWorks som har bekostet TV-innspillingen i Drammens Teater i desember i fjor, selskapet som tar seg av Juleskurkens økonomiske interesser.

– Halvannen million kroner har innspillingen kostet. Vi må selge visningsrettighetene flere ganger for å komme i balanse. Men blir den godt mottatt av fjernsynsseerne, kan det bli flere TV-kvelder med Juleskurken, sier Anne Wiik Nilsen, daglig leder av WonderWorks. Hun kjøpte seg inn etter å ha vært produsent for Juleskurken med Drammen Barne og Ungdomsteater.

KONTROLL. De tre rettighetshaverne har sikret seg full kontroll over Juleskurken. De eier CD-innspillingen og de eier mastertapen av TV-opptaket. Og følger med når "Jakten på Juleskurken" settes opp andre steder. Den har vært på ett besøk i Bergen og settes nå opp i Lillestrøm for andre gang. Anne Wiik Nilsen følger prøvene som regiassistent.

– Juleskurken har fått mange venner på Lillestrøm. Tre uker før premièren er det solgt 11.000 billetter. Det betyr at den er sett av nesten 60.000 mennesker siden urpremièren. Og neste år er den tilbake i Drammen, sier en fornøyd Juleskurk-sjef. I mellomtiden kan folket oppleve Juleskurken på TV, med førpremière på Studioscenen mandag 12. november.


$BYLINE_ON$
Jans tekster var ufattelige morsomme å lage musikk til.
Arne Iversen

Send inn tekst og bilder «

Send oss en artikkel fra et kulturarrangement du ønsker å dele i Drammens Tidende

Artikkeltags