Todd Terje høster god kritikk for albumdebuten

Todd Terjes ordentlig albumdebut slippes på mandag. Tittel: «It's album time».

Todd Terjes ordentlig albumdebut slippes på mandag. Tittel: «It's album time». Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Han er allerede etablert som internasjonal stjerne. I sommer topper plateaktuelle Todd Terje Øyafestivalen og blir profet i eget land.

DEL

OSLO/NEDRE EIKER: Mjøndølingen Terje Olsen har under artistaliaset Todd Terje etablert seg som ett av de store internasjonale navnene innen elektronisk musikk.

Førstkommende mandag slipper han sin ordentlige albumdebut «It's album time». Norges største aviser VG og Aftenposten har allerede rullet terningen til en sekser. Øyafestivalen har plassert Todd Terje på den største scenen som headliner.

I albumet samarbeider Bryan Ferry på én låt. Ellers gjør Todd Terje alt selv. Platen gis ut på hans eget selskap, Olsen Records, som han driver sammen med kompisen Mattis With.

Hør platen via nettsidene tll The Guardian

Når dt.no ringer er mjøndølingen på jobb i studioet han deler med Prins Thomas, Lindstrøm og André Bratten.

En bedre modell for artister

Hva holder du på med akkurat nå?

– Akkkurat nå sitter jeg og flikker på en potensiell discomiks av «Johnny & Mary» som Bryan Ferry er med på. Får se om den blir noe av.

Hvilke forventninger har du til albumet du slipper til uka?

– Det var et generelt spørsmål. Håper så klart det skal gå bra. Det er jo sjelden at artister kan tjene penger bare på skivesalg. Jeg har alltid greid meg ved å reise rundt og spille som DJ. Min økonomiske modell som artist er veldig fin. Men det blir veldig spennende så se om skiva i seg selv kan stå på egne bein. Det jeg er veldig nysgjerrig på er hvordan systemet funker når jeg gjør det på egen hånd. Jeg vil finne en bedre modell for artister. Det er ikke en demonstrasjon akkurat, mer en ekskursjon inn i platesalgsland.

Så nå tar du alt ansvaret selv?

Det fysiske formatet er dødt som inntektskilde. For det første gir jeg ut albumet på eget label. I tillegg har jeg håndplukket hvem som skal distribuere det i alle terrioriere. Håndplukket folk til å pushe det på en måte som jeg vil at det skal pushes. Fordelen med å gjøre det selv er at jeg slipper å jage dårlige artiskontrakter.

Hva er eventuelt ulempen med å ta alt ansvaret selv?

Jeg kan jo tape alt sammen, da har jeg tapt et par hundre tusen kroner. Men det skal gå ganske skjevt for at det skal gå så dårlig.

Ingen regler når det er albumtid

Allerede før slippet, har platen fått seksere i Aftenposten og VG. Hva betyr en slik mottakelse?

– Det er kult. Hadde ikke helt forventet at så mange skulle like det. En del ting på skiva er vel ikke helt hva folk forventet. Jeg regner med at flesteparten forventet 12 utgaver av «Inspector Norse», i stedet er det blitt mer musikalske eskapader. Egentlig er det typisk med DJ som har spilt på dansetilstelninger at det går skeis når de lager skive.

Du har jo alltid hatt elementer av humor i musikken din. Har du bevart dette i «It's album time»?

Har vært friere med tanke på humor her enn med tidligere klubbtolvere. Som DJ fins det rammer man må bevege seg innenfor. Dette er blitt en mer lettbeint skive, noe jeg ikke helt har fått muligheten til tidligere. Det er ingen regler med et album.

Foretrekker alenetid

Og så har du jobbet mutters alene, eller har du hatt med deg folk inn i studio?

Ganske ensomt er det, men jeg foretrekker det sånn. Har prøvd så vidt å være i studio med Franz Ferdinand og Bryan Ferry. Gøy det, men mye deiiligere å slippe venting på en bassist som kommer to timer for sent. Egentlig skulle ikke Ferry-låta være med på skiva,  men så kom vokalen hans 10 dager før albummastring. Skjønte at det var smart å få den med, og det var en fin vokal.

Intervjuet fortsetter under videoen.

Lånte bass av Bigbang-bror

I hvilken grad har du brukt organiske instrumenter i innspillingen?

Det er en god miks. Har lånt en kontrabass av broren min (Bigbang-trommis Olaf Olsen, journ.anm.) og bruker blant annet vibrafon, synther, perkinstrumenter, trompet og gitar. Har også sunget litt. Men det jeg er flinkest på, det som er meg, Todd Terje, er det programmeringsmessige jeg har utviklet siden jeg var 13. Å  sitte foran PC, lage system i rotet og få det til å låte som et produkt. Det er kanskje et usexy hovedinstrument?

Du er headliner på Øyafestivalen. Hva betyr det for deg?

Det er driktkult. Har jo spilt der før, men absolutt ikke som headliner. Var ganske sprekt av dem å booke, meg. Det betyr at de har veldig tro på denne skiva, Øyafestivalen har med årene fått en rolle som internasjonal kurator for norsk musikk, mens de før bare var en norsk festival. De har institusjoner som Music Norway bak seg og kuraterer konserter i utlandet. Det førte til at jeg og Lindstrøm spilte på en festival i Lyon i fjor.

Du har jo reist verden rundt som DJ tidligere. Er det en aktivitet du roer ned nå?

Ble far for fem måneder siden så det ble automatisk roet ned. Nå vil jeg spille live i stedet for å spille DJ. Da kan jeg gjøre færre jobber og skru opp prisene. Samtidig får jeg brukt mer tid på gjøre hver eneste konsert unik og spesiell. Da jeg reiste rundt hver helg og spilte, fikk jeg ikke tid til å utvikle noe nytt. DJ-ing er ikke rocket science, bare underholdning.

Send inn tekst og bilder «

Send oss en artikkel fra et kulturarrangement du ønsker å dele i Drammens Tidende

Artikkeltags