Kommentar Dette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.
Det er helt fair at Eiker Rock ønsker oppmerksomhet, med mål om dekning i Drammens Tidende.
I retrospekt burde nemlig Drammens Tidende de siste åra ha skrevet mer om Eiker Rock, en tradisjonsrik festival som har fått ny giv med friske og flinke krefter i nyere tid.
Men i Drammens Tidende er vi litt overrasket over at deres første kreative trinn er å gå til en selverklært boikott av avisa. Som PR-triks rett i forkant av festivalen, har det utvilsomt vært en suksess. Men vi er i tvil om det er en særlig fruktbar strategi.
Når Eiker Rock i bakkant av arrangementet er opptatt av dialog og debatt, spør vi oss hvorfor de ikke var mer opptatt av dette i forkant. Da hadde vi kunnet finne en mer fornuftig vei. Det hadde til og med kunnet ende med omtale.
Drammens Tidende skriver nemlig mye om kultur. Mer enn vi gjorde for få år siden, men mindre enn vi gjorde i «gamledager.» Den siste uka har vi vært innom alt fra nytt kulturhus, ny konsertscene, korps, barnefestival, kulturnatt, nye konsepter og nye band. Her er noen ferske smakebiter fra vår kulturdekning.
Vi har over tid hatt en god dialog med mange aktører i kulturlivet om hvilke type saker vi ser etter og hva som treffer leserne best. Fordi journalistikken har endret seg i norske aviser, ikke bare i Drammens Tidende.
Vi er en kommersiell aktør, som ikke mottar den direkte pressestøtten. Vi lever heller ikke av klikk. Det vi lever av er journalistikk som har verdi nok til at folk er villige til å betale penger for å bli abonnenter.
I norske aviser er den tradisjonelle forhåndsomtalen et utdøende fenomen. Rett og slett fordi det leses svært dårlig. Det er derfor i kategorien journalistikk vi ikke har råd til å bruke tid på.
Men det er ofte forhåndsomtale kulturarrangører – som Eiker Rock – etterlyser. For dem er det gratis reklame. Det er da jeg, litt for arrogant, sier at de heller kan kjøpe en annonse.
Det bør heller være et felles mål for kulturarrangører og Drammens Tidende at vi identifiserer de sakene som flest mulig personer vil lese, fordi det tjener alles interesse best. Det finnes mange slike saker, og du ser dem stadig i Drammens Tidende.
I Drammens Tidende arrangerer vi debatter og har jevnlige møter med mange kulturarrangører, nettopp for å få fram kunnskap om hvilke type saker vi ser etter og hvordan man får omtale i distriktets største avis.
Den praten tar vi gjerne med Eiker Rock også.