Det er grunn til å lytte når nabolaget klager på deg

Av
DEL


Vi ønsker ansvarlige, framtidsrettet og forutsigbare politikere, som har mot til å bygge byen og visjoner til å skape arbeidsplasser og vekst. For nå er valgkampen over og virkeligheten banker på døra for byens politikere – og for innbyggerne som bor i den. Et stykke virkelighet med konsekvenser for de neste 100 år avgjøres mandag 7. oktober. Da er bybruas skjebne til behandling i Drammen bystyre.

Ståle Sørensen (MDG) la i begynnelsen av september fram en alternativ plan for bybrua, med ei rampe over jernbanesporet. Forslaget fikk støtte fra blant annet Arbeiderpartiet og ble vedtatt med knappest mulig flertall. Uansett utfall er det et eksempel på at viktige avgjørelser for byens fremtid ikke bør fattes i innspurten av en opphetet valgkamp.

Reaksjonene lot ikke vente på seg: Statsminister Erna Solberg er bekymret. Det samme er 11 ordførere og fylkesordførere i vårt nabolag. Næringslivet i Drammen mener politikerne «bommer fullstendig».

Fjellvettreglene sier at man skal lytte til erfarne fjellfolk. Det gjør nok byens politikere i saken om ny bybru. Men når beslutningen fattes, er det Drammen som bestemmer.

Vi applauderer dem som fra et verneståsted vil ta vare på den gamle bybrua. Men den debatten har ikke i stor nok grad tatt inn over seg at ⅓ av dagens bybru uansett vil bli revet. Den vil dermed miste sitt helhetlige design. Rådmannen konkluderer med at resultatet vil bli «å lappe sammen» to bruer i ulike høyder. Det er vi redd vil stå som et monument til skrekk og advarsel over ukloke politiske avgjørelser.

Bane NOR har jobbet et helt år med en løsning for Drammen stasjon hvor ny bybru er forutsetningen. De har tidligere advart om at en reversering av den beslutningen kan forsinke hele prosjektet med ett år. En eventuell reversering vil også bety at Bane NOR ikke lenger er forpliktet til å betale for sin del av den nye brua.

For storsamfunnet er det jernbaneinvesteringer verdt 20 milliarder kroner som i verste fall settes på vent. I tillegg til å forsinke prosjektet i Drammen vil det få konsekvenser for intercity-utbyggingen og nytt signalsystem. For befolkningen er det hyppigere og lengre perioder med buss for tog man vil merke på kroppen.

Det virkelig alvorlige her er at politikerne i Drammen risikerer å motta et erstatningskrav fra staten. Det konservative anslaget fra Bane NOR er «et tresifret millionbeløp», hvor Drammen må stå til ansvar for hele eller deler av dette. Det er en uvettig høy pris å betale for ei rampe og et rasert verneobjekt.

Spesielt med tanke på at levetiden for den gamle brua er anslått å være svært begrenset.

Alternativet er å bygge ny bru, slik det tidligere har vært bred enighet om, i et helhetlig design, hvor staten tar en solid del av regninga. En gavepakke, er det kloke hoder som sier. Selv om Fredrik Haaning (H) på sett og vis tapte valget, bør han lyttes til når han sier at «Det er nå vi har sjansen til å få drahjelp».

Bygger man ikke nytt nå, risikerer man altså å skyve ei mye større regning over til neste generasjon. MDG og flere med dem vil trolig dele vår oppfatning om at neste generasjon har nok på sine skuldre allerede, for å få klimaregnskapet til å gå opp.

Vi er derfor enig med statsminister Erna Solberg når hun sier at «Bane NOR skal sørge for at en tredjedel av den brua opprustes uansett, da kan vi like gjerne ta hele brua og gjøre dette bærekraftig.»

Det er for Drammens Tidende ganske åpenbart at Drammen bør motta penger FRA staten, ikke betale straffepenger TIL staten.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags