Programleder og tidligere fotballspiller Mads Hansen (39) har ved flere anledninger i løpet av de siste årene tatt til Instagram for å samle inn penger til veldedige formål.
Organisasjonene «Mental Helse», «Rett Fram Opplevelser» og ALS-syke Nils Arne Morka har alle nytt godt av Hansens påfunn i sosiale medier, og til sammen har Hansens engasjement samlet inn flere millioner kroner.

Samlet inn over en halv million kroner på ett døgn: – Får vondt av å tenke på det
Men med den enorme oppmerksomheten og engasjementet Hansen bringer, er det også flere andre organisasjoner og skjebner som håper på samme engasjement fra Hansen. Noe Hansen synes kan være svært utfordrende.
I podkasten «Topp 3 med Mads og Rasmus», med Hansen og Rasmus Wold (31), innrømmer Hansen at han er nødt til å si nei til flere innsamlingsaksjoner han blir tilbudt å fronte.
– Må si nei til alle
I podkasten lager de to programlederne ulike topp tre-lister med ukens gjester, og i den siste episoden er tema hva som er vanskelig å si nei til.
– Jeg hadde en innsamlingsaksjon før jul, og etter det fikk jeg ekstremt mange forespørsler om å dele spleiser. Det syntes jeg er kjempevanskelig, sier Hansen i podkasten.
Les også: ALS-syke Nils Arne (36) inspirerte Mads Hansens nye Instagram-aksjon
Hansen forteller at det er forespørsler om alt fra kreft-innsamlinger, til innlegg om folk som er savnet, som Hansen er nødt til å la være å gi eksponering til.
– Jeg kan ikke si ja til noen og nei til andre. Og da må jeg heller si nei til alle, og heller støtte på andre måter, sier Hansen.
På spørsmål om hva han mener med «støtte på andre måter», forteller Hansen at han heller legger igjen noen kroner selv i de forskjellige spleisene.
– Hvis man skulle delt alle spleisene man fikk forespørsel om så blir det vannet ut og da er det ingen som vil, sier 39-åringen.
Nettavisen har vært i kontakt med Mads Hansen, som ikke ønsker ikke å kommentere saken ytterligere.
Samlet inn millioner
Hansen har som nevnt ved flere tidligere anledninger både delt spleiser og selv donert penger til veldedige formål. Sist var i desember i fjor da han gjennom den såkalte «nevemagnet»-kalenderen, hjalp organisasjonen «Rett Fram Opplevelser» å samle inn penger til familier som trenger hjelp før jul.

Mads Hansen med klar oppfordring til politikerne før jul
Spleisen skapte enormt engasjement, og på under en måned samlet spleisen inn over seks millioner kroner.
At spleisene Hansen deler går såpass bra som de gjør, gjør det ekstra vanskelig for han å si nei til de som ønsker mer eksponering.
– Det er vanskelig, for det er et så godt formål. Men man kan ikke si ja til alle, sier Hansen.