Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
En av de største politiske sakene på mange tiår i drammensregionen har vært behandling av Buskerudbypakke 2. Dette går på hvordan vi skal kunne gjennomføre et helhetlig samferdselsløft for å møte vekstutfordringene i byområdene og legge til rette for at Stortingets vedtatte klimapolitikk følges opp i vårt område.
Nå har lokalpolitikere i Øvre Eiker, Nedre Eiker, Drammen og Lier og fylkestingsrepresentanter tatt det politiske ansvaret og gått inn for å vedta Buskerudbypakka.
VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER
Vi forventer nå at Buskeruds folkevalgte stortingsrepresentanter fra Høyre og Frp følger opp pakken som har en kostnadsramme på 15,1 milliarder kroner. I pakken ligger det blant annet ny Konnerudvei og Svelvikvei. Kommunene i nedre Buskerud har sammen med fylkeskommunen vedtatt at vi forutsetter at Staten står for 100 prosent av finansiering av nytt løp E-134 Strømsåstunnelen, fornyelse av Rv282 Holmenbru og at to tog i timen til Mjøndalen og Hokksund realiseres.
Det hviler et stort ansvar på representantene Trond Helleland, Kristin Ørmen Johnsen, Anders Werp, Jørund Rytman og Morten Wold.
LES MER OM NASJONAL TRANSPORTPLAN: Riksvei 23 helt fram til E18 er i boks
Tiden er nå inne for å vise at disse har innflytelse i eget parti. Et ekstra ansvar for 100 % finansiering av Holmenbrua og Strømsåstunnelen hviler på to drammensere: Trond Helleland som er parlamentarisk leder i Høyre og Kristin Ørmen Johnsen som er leder i Buskerud Høyre. Anders B. Werp er tidligere ordfører i Øvre Eiker og hans kommune er i likhet med andre partnere i Buskerudbyen veldig opptatt av to tog i timen til Hokksund. Når det gjelder Frp-representanter Morten Wold og Jørund Rytman så forventer jeg at det ligger mye penger på bordet slik at det blir minst mulig bompenger for Buskerud-innbyggerne.
Frp har selv lokalt lansert et forslag der staten bidrar med 10,7 mrd. kr. Skulle de få gjennomslag for dette så har jeg på vegne av Arbeiderpartiet en protokolltilførsel i fylkestinget på at eventuelt økte statlige bevilgninger kan brukes til å redusere bompenger i Buskerudbyen sitt område.
Jeg forventer nå at våre lokale stortingsrepresentanter fra regjeringspartiene får gjennomslag i sitt eget parti slik at fremdriften ikke stoppes. Vi har en avtale med staten om belønningstilskudd for bedre kollektivtransport som utløper i år.
Det er mange brikker som må plass og vi er avhengig av å ha stortingsrepresentanter som har innflytelse i eget parti og regjering.
LES OGSÅ: Utarbeider eget bypakke-forslag