Behov for økt sykkelsatsing i Drammen

SYKLISTENE KAN TAKKE BUSKERUDBYEN: "Vi kan takke buskerudbymidler for at syklistene i Drammen har sett et spor av bedring for syklistene i hverdagen", skriver MDGs Ståle Sørensen og Aps Shoaib Karim Naeem, begge fylkespolitikere.

SYKLISTENE KAN TAKKE BUSKERUDBYEN: "Vi kan takke buskerudbymidler for at syklistene i Drammen har sett et spor av bedring for syklistene i hverdagen", skriver MDGs Ståle Sørensen og Aps Shoaib Karim Naeem, begge fylkespolitikere.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerDrammensområdet skal vokse enormt fram til 2040. Den store befolkningsøkningen i Drammensområdet må tas med kollektiv og spesielt gang og sykkel. Drammen er med i Buskerudby-samarbeidet noe som har resultert i store belønningsmidler fra staten. I perioden 2010–2013 har Drammen kommunen fått 45 millioner kroner, mens det i perioden 2014–2017 vil bli utbetalt 80 millioner kroner. Dette er midler som Drammen kommune har fått for utbygging av sykkelfelt, pendlerparkering og til bruk for kollektivfelt.

Politisk ledelse i Drammen har solt seg i 125 statlige millioner kroner i belønningsmidler fra buskerudbypakken.

VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER.

Stort sett alle sykkeltiltakene i Drammen kommer fra buskerudbypakka og ikke fra Drammen kommune selv. Allikevel er ikke Drammen sykkelby nummer én i fylket, den posisjonen tilhører Kongsberg.

Ringerike, Kongsberg og Røyken har signert avtale med Statens vegvesen og Buskerud fylkeskommune om status som sykkelby/bygd.

LES OGSÅ: Nye reisevaner og ny vei er svaret

Kommunene har forpliktet seg til å øke sykkelbruken og har avsatt midler til regulering, grunnerverv, opparbeidelse og delfinansiering av gang- og sykkelveier.

Vi mener at Drammen ikke bør ha ambisjon om å bli best i fylket, men en av de beste i landet.

For å få til dette er det helt nødvendig at Drammen kommune øker bevilgning til sykkelsatsing. Det må bli bedre sykkeloppmerkinger i veiene, slik det er gjort i C. O. Lundsgate, som er finansiert av buskerudbymidlene. Det må inngås avtale med andre kommuner/fylkeskommune om å etablere ekspressykkelvei, for eksempel strekning Drammen-Mjøndalen.

Bysykkelordningen i Drammen må organiseres bedre.

LES OGSÅ: Elbilene bedre enn sitt rykte

Det må etableres utleie av elsykkel slik at bydelene også kan nytte godt av bysykkelordningen. Det må også bygges flere trygge sykkelparkeringer slik at flere tør å ta med sykkelen til byen. 3000 sykler har de siste 5 årene blitt stjålet, de fleste fra Drammen sentrum.

Vi kan takke buskerudbymidler for at syklistene i Drammen har sett et spor av bedring for syklistene i hverdagen, men mye gjenstår. Det er på tide at politisk ledelse i Drammen gjør et sykkelløft slik at befolkningsøkningen i Drammen kan tas (MED GANG) til fots og med sykkel.

FLERE AKTUELLE MENINGER FRA DT. NO:

* Lier stasjon bør planlegges for minst 10 år til

* Vend i tide – det er ingen skam å snu!

* Gudstjenester bidrar til å splitte elevflokken

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags