Livet, læren og Buskerudbyen

SYMBOLTUNGT: Den store parkeringsplassen utenfor fylkeshuset i Drammen er gratis og tilgjengelig for byråkrater og politikere som er en setnral del av Buskerudbyen. Det er et symboltungt bilde som fylkeskommunens folkevalgte sliter med å forsvare.

SYMBOLTUNGT: Den store parkeringsplassen utenfor fylkeshuset i Drammen er gratis og tilgjengelig for byråkrater og politikere som er en setnral del av Buskerudbyen. Det er et symboltungt bilde som fylkeskommunens folkevalgte sliter med å forsvare. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Det er vanskelig å begeistre folk til å ta bussen fra Konnerud eller Solbergelva når du selv kjører bil.

DEL

MeningerDet politiske liv fra Eiker til Lierskogen vil ha oss innbyggere til å ta føttene, sykkelen eller bussen fatt. Det skal sørge for at trafikken inn, ut og gjennom Drammen ikke tar kvelertak på hele byområdet.

Bomdebatten har vekket mange typer heftig motstand her i distriktet. Drammens ordfører Tore Opdal Hansen (H) sier han vil lytte mer til folket og Nasjonal Transportplan satte den siste spikeren i kisten i Buskerudbypakke 2 tirsdag.

Det betyr nye forhandlinger.

Mange tusen bussavganger her i distriktet står nå i fare for å forsvinne hvis belønningsmidlene fra staten ikke opprettholdes. Bymidler til Drammen er nå ute av Nasjonal Transportplan. Drammen er fortsatt i posisjon til å forhandle, men tiden begynner å bli knapp. Næringslivet har en stor bekymringsrynke i pannen.

LES OGSÅ DTS SVEIN HELGE TORGERSENS KOMMENTAR: Ekte mannfolk tar ikke bussen!

Den uforsonlige tonen i debatten om Buskerudbypakke 2 bærer preg av at det politiske sjikt ikke har hatt noen god kommunikasjon med befolkningen. Få, om noen, politikere har snakket med begeistring om målet og midlene i Buskerudbypakke 2. Derfor er det ikke så rart at befolkningen ikke helt tror på dem. Hvis målet er å få folket til å vise begeistring for en ny bypakke, og det litt fort, må det helt nye takter til. De politiske lederne langs Drammenselva må vise at de tror på planene selv.

I en serie saker har vi i DT den siste tiden satt søkelyset på hva det politiske liv i drammensregionen selv bidrar med for å redusere trafikken.

LES NYHETSSAKEN HER:

* To av tre av politikere tar bilen til jobb

Vi spurte 40 gruppeledere og ordførere i Buskerudbysamarbeidet på en tilfeldig valgt dag: Hvordan kom du deg til jobb i dag. Hvordan kom du deg til jobb i går?

To av tre kjørte bil.

Til tross for en egen pott i Buskerudbypakka på 2,8 millioner kroner til et eget «fei for egen dør»-prosjekt, parkerer fortsatt politikerne i Buskerud fylkeskommune gratis på den store parkeringsplassen midt i Drammen sentrum.

Fylkesordføreren kjørte bil.

Både ordføreren i Nedre Eiker og ordføreren i Drammen var blant dem som innrømmet at de var nokså bundet til bilen sin:

Tore Opdal Hansen (H) skylder på viktige møter. «Min arbeidsdag innebærer at jeg er mye på farta, sier han og legger til at det bare er et mindretall av arbeidsdagene han ikke har et behov for bil.»

Bent Inge Bye (Ap) i Nedre Eiker tenker på samme måte: «Jeg har en jobb som gjør at jeg er avhengig av bilen de fleste dager. Sånn er det bare.»

Mon det?

Det er interessant at de to ordførerne fastslår sitt behov for bil på den måten.

Det bare er sånn det er.

Deres kollega i Lier, Gunn Cecilie Ringdal (H), ser det annerledes. Hun sier det slik:

– Jeg synes politikerne skal begynne med seg selv og vurdere i hvilke tilfeller man kan enten samkjøre, gå, løpe, sykle, ta buss eller ta bil. Det er faktisk det jeg prøver å gjøre. Jeg prøver å gå foran som et godt eksempel.

Hun er småbarnsmor i tidsklemma, hun har kontor i Lierbyen og bor på Nøste. I vår undersøkelse kjørte hun bil den ene dagen, men jogget til kontoret den andre. Hun kan ofte observeres på elsykkel langs veiene både i Drammen og i Lier

Det er mange i drammensdistriktet som har viktige møter hver dag. På jobben. Og på fritiden. Foreldres møter med barna over middagsbordene er antakelig blant de aller viktigste møtene som foregår i drammensdistriktet hver eneste dag.

Den store parkeringsplassen foran Buskerud fylkeskommune, et praktisk gode for politikere og ansatte i fylkeskommunen, er et visuelt slående bilde på Buskerudbyens utfordringer per i dag. Så lenge den parkeringsplassen ligger der på en av de mest attraktive tomtene i Drammen og er gratis og tilgjengelig for en gruppe folkevalgte, vil det være vanskelig å forklare et eneste menneske hvorfor andre bedrifter og arbeidsgivere skal kjøre et strammere løp.

Det er jo det Buskerudbyen råder andre arbeidsgivere til å gjøre. Og noen av dem har heldigvis lyttet. Nav Drammen har gjort det. I Nav-huset på Union skal det mye til å få bidrag til parkering:

– Vi er 184 ansatte i Nav Drammen. De som har helsemessige utfordringer kan søke om parkeringsplass i kjelleren. Ellers må man benytte seg av kommunale eller private parkeringsplasser i nærheten, forteller leder i Nav Drammen, Katrine Christiansen til DT.

LES SVARET FRA Nav DRAMMEN HER: Her har fylkeskommunen noe å lære

Det er på sin plass å fremheve at selv om flertallet av politikerne vi spurte hadde kjørt bil den uken, var det flere som kunne dokumentere at de lever som de lærer. Men det blir selvsagt lagt merke til det at mange av dem som skal lede oss inn i den nye tid, gjør unntak for seg selv.

Som en i Facebook-gruppen «Nei til bommer innenfor Drammens kommunegrenser» kommenterte da DT publiserte sin sak:

«Er politikere likevel mennesker som oss andre?»

De fleste av oss er glad i bilen vår. Bil er komfort. Bil er frihet. Gamle vaner er vonde å vende. Også for ordførere, viser det seg.

Men det er nettopp det som må til. Gamle vaner må vendes. Og det gjør litt vondt.

Som Drammens frontfigur, Tore Opdal Hansen, skriver i DT denne uken i et svar til Martin Haug fra Åssiden på debattplass:

«Det er også nødvendig å endre våre reisevaner. Økt kollektivbruk, sykkel og gange vil være et helt nødvendige bidrag til dette.»

Nettopp.

Når Tore Opdal Hansen og Bent Inge Bye nå i løpet av ganske kort tid skal løse Drammens transportutfordringer i dialog med innbyggerne, fins det ikke noe bedre sted å begynne enn på bussen fra Konnerud og Solbergelva. 

NB: Undertegnede går til og fra jobb hver dag, men kjører barn på treninger både sent og tidlig. Også i Drammens Tidende får ansatte bidrag til parkeringsplass, men ikke til kollektivtransport.

SISTE NYHETSSAKER OM BUSKERUDBYPAKKE 2:

* Ingen Buskerudbypakke, men det blir mer bompenger

* Aksjonsgruppen har levert innbyggerinitiativ

* Brakar frykter dårligere busstilbud

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags