Det er fullt mulig å oppfylle alle ønsker langs Rosenkrantzgata

SkRBENTEN: Kjell Buene fra Drammen.

SkRBENTEN: Kjell Buene fra Drammen. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerAv papirene som ligger på nettet, om planene for å bygge om riksvei 283 fremgår det at bredden på Rosenkrantzgata mellom Hamborgstrøm og Nedre Eiker grense er 32 meter.

Det tilsier etter min mening at det er fullt mulig å utvide dagen fire kjørefelt til fem ved å ofre midtrabatten og eventuelt gjøre fortauene på begge sider, som nesten ingen bruker, litt smalere.

VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER

Det innerste kjørefeltet på begge sider av gata kan da være reservert busser og taxi, og kjørefeltet ved siden av være forbeholdt vanlig biltrafikk slik som i dag. Det nye midtfeltet kan ved hjelp av lysregulering fungere som et helt nødvendig ekstra kjørefelt inn mot Drammen mellom klokken 01 og 13 og ut av byen i retning Nedre Eiker mellom klokken 13 og 01.

Dermed vil vi unngå det kaoset og snikkjøringen på boligveier, som nødvendigvis vil oppstå, dersom byens viktigste tilfartsvei fra nordvest skal innsnevres til bare ett kjørefelt i hver retning, slik myndighetene ser ut til å ønske det.

Samtidig med at Rosenkrantzgata oppgraderes for både kollektivtrafikk, og veien for øvrige trafikanter beholder tilnærmet samme kapasitet som i dag, bør også sykkelveinettet bygges tilsvarende ut. Vest for Landfalløya er det ikke så mye som trenger å gjøres, men mellom Landfalløybrua og Øvre Sund bru bør gatene Landfalløya og Øvre Storgate gjøres om til en ren sykkeltrasé med unntak av nødvendig transport for beboerne, som kan få utstedt kjørekort mellom boligene sine og nærmeste påkjøring i Rosenkrantzgata. Strekningen videre langs elvepromenaden ned til St. Olavs gate bør også rustes opp med atskilte felt for gående og syklende.

Dette er synspunkter som jeg ga uttrykk for på et allmøte om Rosenkrantzgatas fremtid på Øren skole i høst. Der ble forslaget notert og fikk applaus, men siden har det vært fullstendig taust om saken fra myndighetenes side.

Ole Brumm sa: Ja, takk begge deler.

Jeg sier: Ja, takk alle tre deler, både bedre framkommelighet for kollektivtrafikken, fremdeles to kjørefelt i den aktuelle retningen rushtiden når det er behov for det, og oppgraderte sykkelfelt i en tilnærmet bilfri gate langs elva.

NOEN AKTUELLE NYHETSSAKER FRA DT. NO:

* Disse vil bli fylkesmann i Buskerud

* Blir sjef for milliardselskap

* Godset-spissene om hysjefeiringen     

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags