De rare bompengene

ANNERLEDES I SØR-EUROPA: «Bompenger kan være ok der det finnes et valg, slik det gjør for eksempel i Frankrike, Spania og Italia», skriver Arvid Nordal.

ANNERLEDES I SØR-EUROPA: «Bompenger kan være ok der det finnes et valg, slik det gjør for eksempel i Frankrike, Spania og Italia», skriver Arvid Nordal. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerBompenger er den rareste og definitivt mest usosiale skatten vi har. «Brukerne skal betale», sies det.

Ja vel? Alle innbyggerne i landet vårt er brukere av veiene direkte eller i hvert fall indirekte.

Varene du kjøper i butikken kommer for det meste på vei. Politiet skolebussene, ambulanser, drosjer og hjemmehjelper kjører på veiene. Bedriftene vi lever av kan ikke fungere uten veier. Veiene er kanskje det aller viktigste infrastrukturelementet i vårt samfunn, et element som r stort sett all virksomhet er avhengig av. Likevel har vi  altså en tilfeldig og usosial ekstra skattlegging av bruk av veiene. Vi har til og med laget et eget og innkrevingsapparat for denne skatten.

Opprinnelig skulle bompenger redusere rushtrafikken i byene, men det ble snart en ren pengemaskin. Nå er bompenger blitt normalen – ikke bare for nye veiprosjekter, men også for utbedring av eksisterende.

VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER.

Politikerne unnskylder seg med at vi ikke får ikke veier uten bompengefinansiering. Men hvem er det som har bestemt dette, om ikke nettopp politikerne selv? Har de ikke myndighet til å endre det?

Noen mennesker som ikke kjører bil synes det er ok med bompenger.

Det blir som folk uten barn i skolen skulle slippe å betale skatt for skoledriften i vårt land, eller som om friske mennesker skulle slippe å betale for helsevesenet, så kunne det heller være «bompenger» for dem som benytter seg av disse tjenestene. Alle skjønner at de ikke ville gå an! Men for veiene er det greit.

Bompenger kan være ok der det finnes et valg, slik det gjør for eksempel i Frankrike, Spania og Italia. Der er kan man velge avgiftsbelagt motorvei eller gratis landevei ved siden av.

LES OGSÅ: Enda et skritt mot kø, kork og kaos

I Norge har man et annet syn: Bompengene skal inn! Alternative kjøreruter finnes ikke.

Politikere! Vær ærlige og innrøm at bompenger er en skatt!

Innrøm at denne skatten ikke tar hensyn til betalingsevne. Innrøm at mange slipper helt unna bompenger i sin del av landet, mens andre betaler mange tusen kroner i året for å kunne bruke veiene. Innrøm at dette er et underlig paradoks i et land der prinsippet er «yt etter evne, motta etter behov».

Når først disse innrømmelsen er på plass, er det bare en ting å gjøre: Ta bort bompengene og legge det på skatten og drivstoffet, hvis det er slik at landet trenger denne inntekten.

LES OGSÅ: Skal vi ikke bare slippe taket og resignere?

Det snakkes om spleiselag i alle sammenhenger nå. Spleiselag er det nye politiske moteordet og alibiet til politikerne, det gjentas så ofte at hele uttrykket er i ferd med å bli ødelagt i folks ører.

Er ikke skattesystemet vårt det egentlig spleiselaget?

Er det ikke gjennom skatten vi spleiser på og bygge og drive vårt samfunn? Det er kun der det kan skje på en rettferdig måte.

Til dere politikere, ha en ting i minne når dere legger dere om kvelden og våkner om morgenen: dere er folkets tjenere og ikke herrer, hvis dere ikke har skjønt dette så finn et annet yrke.

FLERE AKTUELLE MENINGER FRA DT.NO:

* Hvem skal få oppleve Trillemarka?

* Jeg var litt tøff med deg, Vegard Hansen...

* Byutvikling - butikk og retorikk

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags