Bompartiene bør påføres gnagsår

Av
DEL

LeserbrevSvelviks befolkning har dårlige nyheter i vente. Den snedig uttenkte konstruksjonen mellom stat og kommune, som utelukker statlig støtte til kommunale samferdselsprosjekter uten bompengeringer, låser armene på de lokale politikerne.

Det ligger an til at Drammen som de fleste andre store byer i landet gjør knefall for denne politikken, og sender regningen til bilistene for noen skarve «belønningsmidler».

I Drammen planlegges det 41(!)bomstasjoner vi alle snart skal få gleden av å bli flådd av, mens Svelvikveien troner nest nederst på listen av planlagte samferdselstiltak.

LES OGSÅ: Jeg er sterkt imot Buskerudbypakke 2, og dermed mot en ring av bommer rundt Nye Drammen.

Det andre store statlige prinsippet, at man skal ha nullvekst i biltrafikk, gir den effekt at pengene som avkreves bilistene, i stor grad går til kollektivsatsinger og sykkelfelt. Det betyr at de bynære områder bygger ut lokale løsninger som vi i Svelvik ikke får se snurten av.

Disse politiske vedtak er behandlet og godkjent av samtlige kommunestyrer i den såkalte «Buskerudbyen», altså det fremtidige Drammen (unntatt den sist ankomne, Svelvik), samt i Buskerud fylkeskommune. Godkjenning i Stortinget forventes på vårparten 2019, slik jeg har oppfattet det. Og vi vet alle hva utfallet av det blir i Stortinget.

Svelviks befolkning rammes altså nå grovt, ved at vi for å komme ut av egen by må betale 28 kroner for å slippe inn i eget kommunesentrum, og 28 kroner for å komme hjem. Og det er bare begynnelsen. Vi må betale i hver av de 41 stasjonene vi må passere, hver vei, riktignok med én times respitt, og rabatt om man har bombrikke.

LES OGSÅ: Topper Folkestyre-lista

For å slippe inn på motorveien om vi ikke engang skal til Drammen, må vi også betale. Med mindre vi kjører via Sande, om de ikke skulle smette opp med et stengsel der og, for å ta «lekkasjetrafikk» som det heter i veivesenet.

Og hva får Svelvik for å delta i dette «spleiselaget»?

Slik det ser ut nå, om man er realist de første årene – ingenting. I listen over oppunder 20 tiltak ligger ny Svelvikvei fra Tørkop på nevnte nest siste plass i samtlige av de vedtak jeg har lest, i kommunene i «Buskerudbyen». Og Svelvik kommunestyre, slik jeg har oppfattet det, har ikke engang hatt innflytelse på utfallene, eller for den saks skyld forlangt innflytelse.

Vi er altså umælende på vei inn i et «spleiselag» der vi deltar så det holder i «spleisen» men har sittet utenfor i planleggingen av «laget».

LES OGSÅ: Advarer mot konsekvensene av å stoppe bypakken

Vis meg den privatperson som er villig til å betale for en vare mange år før de får den, og uten å være sikre på at de noensinne får noe som helst. I normal virksomhet er slikt ulovlig, og slike kunder finnes ikke. Unntatt i Svelvik.

Så er det vel bare å gi opp da? De store partiene, fremfor alt Høyre og Arbeiderpartiet, ser glatt vekk fra 30.000 underskrifter, og vil arrogant redde oss fra «miljø» og «klima»-effekter uten å gi noen garantier for at det vi betaler for vil gi noen som helst valuta for pengene for Svelviks befolkning. Om man ikke rosenrødt vil «redde verden».

Personlig vil jeg bare til Drammen eller videre, uten å bli flådd.

Foran at valg er det vi velgere som har makten. Og det er valg til høsten. Om folk slår av autopiloten og spiser noen kameler, eller holder seg for nesen, er det på tide å komme arrogansen til livs.

Den kan kun påvirkes ved at vi sørger for at de to store bomkameratpartiene Ap og H får et solid gnagsår med på kjøpet inn i kommunestyret i Drammen. På rødgrønn side har Sp stemt mot bompengevanviddet, men med et SV, MDG og annet er det liten grunn til å tro en stemme til Sp vil gi noe særlig gnagsår på rødgrønn side.

Med et rødgrønt bystyre er saken garantert tapt for Svelvik i overskuelig fremtid. Formodentlig kan vi om noen tid se fram mot ny boligskatt i tillegg med det alternativet.

På blå side derimot, som slett ikke har noen garanti for å vinne valget, er saken annerledes. Og Drammens ordførerkandidat fra Høyre synes å innse dette ved sin uttalelse på Høyres årsmøte.

LES OGSÅ: Drammenserne blir straffet for å være drammensere

Han uttaler «det er på tide med en kursendring» og videre at «det blir et demokratisk problem når vi politikere innfører skatter og avgifter befolkningen ikke forstår». Det kan vel knapt sies bedre, men fremstår som en snedig form for egenpåført blåveis fra en som konsekvent har stemt for denne galskapen, og som utvilsomt har til hensikt å gjennomføre den.

Vel, ordførerkandidat, mange i Svelvik forstår det i hvert fall ikke. Og særlig ikke når grovt bompengeran for en hel bys vedkommende ikke engang kan møtes med en garanti om en umiddelbar oppstart av ny Svelvikvei. Svelvik- og Høyre-politikeren Surlien, som ligger an til å bli gruppeleder for Høyre i Drammen, «skal jobbe for fortgang med ny Svelviksvei». La oss kalle det toppen av et understatement.

Så derfor bør vi la det brenne under beina på Høyres kandidater ved høstens kommunevalg.

Vi bør gi dem et gnagsår, så det holder, ved å stemme på partier som klart tar avstand fra denne bompengegalskapen, og som de kan komme til å måtte samarbeide med for å få flertall.

Bruk velgermakten når politikerne er villig til i hvert fall å late som de lytter. 30.000 underskrifter er tydeligvis ikke nok.

Etter høstens valg er det for sent. Da vokser sikkert bomringen opp, gjødslet av de store partienes utrolige arroganse.  Vi svelvikborgere blir garantert flittige kunder.

LES OGSÅ: Vil sikre kommunedeler uten bom

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags