Helgheim fremstiller de folkevalgte som har fremforhandlet Buskerudbyen og næringslivet som søvngjengere

Av
DEL

MeningerUnder overskriften «At enkelte næringslivstopper frykter trafikkaos om bompengene stoppes, sier mye om deres kompetansenivå» kliner stortingsrepresentant Jon Helgheim til med følgende påstand:
«Hadde det ikke vært for Drammen Frps innbitte motstand, hadde allerede bommene stått i Drammen. De andre partiene i Drammen har nemlig to ganger tidligere vedtatt at bilistene skal betale svimlende summer, uten at et eneste problem blir løst (min understreking). Sannheten er at flertallet helt ukritisk har sagt ja til hva som helst for å få innført bompenger.»

For Helgheim er det altså ikke problemløsing ...
... å bygge ny svelvikvei slik at den nye kommunen bindes effektiv sammen og at de som bor langs
  Svelvikveien/Havnegata kan oppleve en forbedring av bomiljøet som de har ventet på en evighet?
... å senke prisene, øke antall avganger for kollektivtrafikken og gi denne fremkommelighet  slik av
  flere velger denne transportformen, som gjør at de som tross alt må benytte bil (eks. næringsliv og
  barnefamilier) kommer effektivt fram. Samt den sosiale dimensjonen med å tilby billigere
  kollektivtrafikk.
... å tilrettelegge for å øke bruken av sykkel/elsykkel og å gå, noe som gir bedre helse, miljø og
  fremkommelighet.

LES OGSÅ: Bomring kan ramme produksjon av brød og øl: – Tør ikke regne på hvor mye bommer vil koste oss
 

Han erkjenner at Konnerud-nedføringen er bra for bilbrukerne, men tenker ikke på at en vesentlig del at poenget er å bedre bomiljøet langs Konnerudgata som har ventet i minst 20 år. Han virker heller ikke å ha forstått at den transportmessige begrunnelsen for å utvidelse av Strømsåstunnelen er å sikre kapasitet til å føre Konnerud-trafikken gjennom tunnelen og rett til Bangeløkka utenom sentrum.

Hvis utsagnet innledningsvis virkelig er et uttrykk for Helgheims kunnskapsnivå, har han for all verden avdekket sin kunnskapsbrist. Men, Helgheim vet nok bedre. Han fordreier og tilslører sakens realiteter.  Innlegget hans representerer en skremmende ideologi; utrabilismen. Den gir ikke rom for andre perspektiv enn mer veier for mer bilkjøring.

LES OGSÅ: Den store bomdebatten: – Med slike venner, trenger du søren ingen fiender!

De fleste kan være enige om at bilen siden den ble frigitt fra rasjonering på slutten av 50-tallet ga oss fantastisk frihet og utfoldelsesmulighet. Tiden og veksten har imidlertid for lengst gjort det klart at byområder ikke kan bli attraktive steder for liv og virke uten å begrense bilbruken. Dette nekter Helgheim å innse.

Alle på Stortinget utenom Helgheim og Frp har imidlertid innsett det. De største byene i Norge og selvsagt de byene i andre land som vi bør kunne sammenligne oss med har innsett det.
Videre blånekter Frp for å avgiftsbelegge bilbruk lokalt gjennom parkeringsavgift og kjøreavgifter.
Alle de øvrige på Stortinget har innsett at byene må ta i bruk både pisk og gulrot. Dvs. begrense bilbruk og legge til rette for annen mer miljøvennlig transport.

LES OGSÅ: Ingen garantier for Holmenbrua eller Strømsåstunnelen fra ministeren: – Trodde virkelig Høyre at de kunne holde innbyggerne for narr fram til valget?

Frp vil at Stortinget skal endre denne politikken. Jeg respekterer at Frp sloss for dette,  men de har en lang vei å gå. Derfor; ikke ødelegg for Drammens mulighet til å utvikle seg mens dere i Frp sysler med saken i Stortinget. Drammen må sammen med sine naboer videre. DTs kritiske artikler sist høst viste med all tydelighet at det er behov for det. Utgangspunktet med Drammen som den byen i landet med høyest bilhold er krevende. I løpet av et tiår blir vi for øvrig omkring 10.000 flere mennesker som skal fram. Det haster faktisk.

Helgheim fremstiller de folkevalgte som har fremforhandlet Buskerudbyen og næringslivet som søvngjengere. Han får seg til å påstå at «Sannheten er at flertallet helt ukritisk har sagt ja til hva som helst for å få innført bompenger».

Det er denne omgangen med sannheten som fører til det noen kaller politikerforakt. Respektløst, etter min mening, men de Helgheim så til de grader snakker nedlatende om forsvarer seg forhåpentligvis selv.

LES OGSÅ: Store veiprosjekter i fare: – Kan ikke gjennomføres uten bompenger

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags