Legg ned Buskerudbyen snarest mulig

Av
DEL

MeningerMandag 15. april var er det et innlegg i Drammens Tidende vedrørende Buskerudbyen. Hva er egentlig den såkalte Buskerudbyen?

Jeg ser på det som en ren skatteleggingskonstruksjon. Det er selvsagt ingen by. Jeg føler ingen tilknytning til denne politiske oppfinnelsen, og kjenner heller ingen andre som gjør det. Legg ned hele Buskerudbyen snarest mulig.

Buskerudbyen har vært til stor irritasjon lenge nok. Faktaopplysninger bør være riktige når de står på trykk. Det henvises til at det ventes 30.000 nye innbyggere. Nyere informasjon viser at disse tallene er sterkt overdrevet, og at transportbehov og boliger dermed må reduseres.

LES OGSÅ: Nabokommunene etter Drammen Høyres nei til bypakke: - Dette er ikke det Høyre jeg kjenner!

Kostnadene skulle dekkes av et såkalt spleiselag. Å kalle bompengeinnkreving et spleiselag er feil og svært misvisende. Offentlig ran er mer dekkende. Her velger man å stoppe en gruppe mennesker og avkreve dem for penger til tjenester de stort sett ikke bruker. Jeg er ikke imot subsidiering av ulike tjenester, men da får det gjøres over skatteseddelen slik at alle er med på å betale.

Dersom vi skulle få denne drittpakka ser jeg stort sett dårligere fremkommelighet som resultat. Mange stengte veier. Mange veier som reserveres til kollektivtrafikk og mer enveiskjøring.

For noen år siden ble det laget busslommer for at annen trafikk skulle gå uhindret når bussene stoppet. Disse er senere fjernet med følgende begrunnelse: Bilister skal ikke kunne komme raskere fra A til B enn bussen.

LES OGSÅ: Nabokommunene etter Drammen Høyres nei til bypakke: - Dette er ikke det Høyre jeg kjenner!

Hva forventer man at bilister skal betale for?

Etter hva jeg kan se er det lagt inn store summer som er andres ansvar. Jeg nevner bare ny Holmenbru, ny strømsøtunnel, kostnader i forbindelse med det nye sykehuset. I løpet av de senere år har det vært kostet mye penger på å reparere bybrua som nå bare brukes av noen busser, drosjer og gående.

Plutselig fikk noen det travelt med å få den revet. Dersom dette hastverket er forårsaket av behov fra NSB får de koste nu bru.

Ny tilfartsvei fra Konnerud har vært diskutert lenge. Da innkrevingen på Kjellstad endelig ble stoppet ble flere hundre millioner overført til dette formålet.

Hvor er disse pengene med renter nå?

Når situasjonen med bommer beskrives er bedre fremkommelighet for næringstrafikk et tema. Det burde kanskje nevnes alle kostnadene til bommer som nå uteblir!

LES OGSÅ: Drammen med og uten bommer

Det er snart på tide å innse at man ikke kan vedta politisk hvor mange som kan kjøre bil. Når trauste nordmenn fysisk ødelegger installasjonene bør det gå opp for noen at disse vedtakene er langt over hva befolkningen aksepterer.

Det er svært mange som nå trekker et lettelsens sukk da de ser bommene uteblir. Det er mange som har arbeidsplassen sin i sentrum som nå er glade.

Hva bør gjøres?

Det har vært gjort mye bra i Drammen i de senere år. Alt dette ville politikerne ødelagt med BBP2. Bysentrum har mange fortrinn sentrene ikke har, men da må noen legge til rette for å utnytte dette.  Det må være tilgjengelig, rimelig og nok parkering. Å tro at folk parkerer bilen for å ta bussen til sentrum er utopi.

Da blir det kjøpesenter i stedet. Mennesker reiser på kjøpesentre både for å handle og for å treffe venner og kjente. I sentrum møtes dette med høye parkeringskostnader og tidsbegrensninger for at besøkende skal reise hjem snarest mulig.

Stor takk til Fredrik Haaning og hans samarbeidspartnere som har gitt folket håpet og troen på politikere tilbake.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags