Pakken ingen ville ha

POLITISK REDAKTØR I DT: Karianne Braathen.

POLITISK REDAKTØR I DT: Karianne Braathen. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Tore Opdal Hansen (H) sender pakken med grønn by og bompenger tilbake til avsenderne. Hvis vi ikke får en ny pakke tilbake, kan det koste oss alle dyrt.

DEL

LederDrammens ordfører venter ikke til endelig transportplan foreligger. Han erklærer like godt Buskerudbypakke 2 død og begravet med det samme. Opdal Hansen, som selv ledet buskerudbysamarbeidet fram til våren i fjor, peker på at midlene han forventet å finne i Nasjonal Transportplan (NTP) ikke ser ut til å komme.

Det er nok ikke hele sannheten.

Retretten fra Drammens ordfører kan ikke sees som noe annet enn en solid seier til Gro Nyhus og de mange tusen aksjonistene som har samlet seg både på Facebook og i fakkeltog. Folkeopprørets iherdige stemme har helt klart vært en påkjenning for posisjonspartiene i byen.

Det har alt i alt vært en lang, tung periode for Drammens ordfører.

VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER

Med hans eget parti i regjering smaker han på nederlag i sak etter sak der Drammen ikke får det Drammen ønsker seg. Politiets hovedkvarter forsvant ut av byen. Kommunalminister Jan Tore Sanner viser ingen tegn til å høre Opdal Hansens bønn om å gjøre noe med kommunegrensen mellom Lier og Drammen. Nå erkjenner ordføreren at Drammen også tapte dragkampen om penger til oppgradert Holmenbru og nytt Strømsåsløp, midler Drammen selv satte som forutsetninger for å åpne Buskerudbypakke 2.

Tore Opdal Hansen virker mest av alt lettet. Frps Jon Helgheim Ap) er lykkelig. Fylkesordfører Roger Ryberg (Ap) er taus. Tusenvis av drammensere jubler.

Akkurat nå går Drammen våren i møte uten en ny belønngingsavtale med staten i sikte. Ved nyttår løper den gamle tilskuddsordningen, den fra Buskerudbypakke 1, ut. Det er en avtale som har gitt distriktet over 600 millioner kroner til flere bussruter, flere avganger, pendlerparkering og bedre forhold for syklende og gående.

For Drammens del er det altså ingen grunn til å juble lenge.

Ordføreren sier han tror på en forlengelse av avtalen mens han og de andre partnerne forhandler videre. Hvis staten er innstilt på en slik løsning, kjøper ordføreren seg litt tid. Men han både må og vil tilbake til forhandlingsbordet.

Selv om han nå gir pakka et nytt navn, er det visse premisser verken Tore O. Hansen eller noen andre politikere her i distriktet kan forhandle seg vekk fra.

Som ordføreren selv sier: «Det er ikke tvil om at bompenger må til». Det andre ordføreren har erkjent, og som han er tydelig på, er at Drammen er nødt til å gjøre grep med trafikken for å møte morgendagens utfordringer og utvikle seg som by. 

Buskerudbypakke 2, pakken knapt noen snakket varmt om, sendes uåpnet tilbake til avsenderne: Buskerud fylkeskommune, Lier kommune, Drammen kommune, Nedre Eiker kommune, Øvre Eiker kommune, Jernbaneverket og Statens vegvesen.

Det er nedslående at så mange mennesker har brukt så mye tid på et produkt som verken tålte møtet med innbyggerne eller NTP. Det er sløsing med både tid og penger.

Tore Opdal Hansen har lært. Han sier han ønsker en bedre dialog med innbyggerne denne gangen.

Det er ingen dum ambisjon. Men samtidig er det umulig å se for seg at Drammens transportutfordringer kan løses på en måte som gjør at dagens applaus varer helt til ny pakke foreligger. Aksjonistene er mest av alt enige om hva de ikke vil ha. Nye løsninger kan utløse nytt opprør.

Noen upopulære valg må en ordfører i Drammen tåle å ta hvis han skal sikre at byen hans skal være en god by å leve i også i fremtiden.

SISTE SAKER OM BYUTVIKLING I DT:

* Telefon fra Frank. Guggenheim-museet satser i Drammen.

* Ønsker gang- og sykkelbru fra Holmennokken til Drammen stasjon

* Utvider restauranten og planlegger uteservering

* Dette vil være et uopprettelig hærverk

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags