Astrup i bru-ilden

BESØK FRA STORTINGET: Nikolai Astrup fra Høyre informerte om Norsk Transportplan i Buskerudtinget mandag 8. mai. Fra v: Georg Smedhus, fylkesrådmann, Nikolai Astrup og Høyres parlamentariske leder Trond Helleland.

BESØK FRA STORTINGET: Nikolai Astrup fra Høyre informerte om Norsk Transportplan i Buskerudtinget mandag 8. mai. Fra v: Georg Smedhus, fylkesrådmann, Nikolai Astrup og Høyres parlamentariske leder Trond Helleland. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Nikolai Astrup fikk kjenne varmen fra Oslofjordtunnelen da han gjestet Buskerudtinget mandag.

DEL

Kommentar«Vi hadde 300 stengninger i fjor. Mange alvorlige hendelser. Det er bare flaks at ikke liv er gått tapt. Tiden er overmoden for tydelig lederskap».

Hurums ordfører Monica Vee Bratlie var tydelig i sin tale til Nikolai Astrup (H).

Røyken fra helgens dramatiske brann i tunnelen mellom Hurum og Frogn hadde knapt lagt seg da Astrup, lederen av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, besteg talerstolen på Buskerudtinget i Drammen. 

LES OM BRANNEN HER:

* Innkaller til hastemøte om tunnelsikkerhet

* – Det føles som russisk rulett

* Her sitter Airidas inne i sikkerhetsrommet som reddet ham

Buskerudtinget er møteplassen for stortingspolitikere, ordførere og fylkespolitisk ledelse i fylket vårt. Astrup var invitert for å snakke om Nasjonal Transportplan. Misnøyen med nedre Buskeruds uttelling i NTP har vært til å ta og føle på helt siden de første lekkasjene begynte å sive ut på nyåret. Det var rikelig med asfaltstrekninger, datoer, jernbanespor og togtider å snakke med komitélederen om.

Helgens dramatikk med i Oslofjordtunnelen gjorde imidlertid at den omstridte fjordforbindelsen stjal overskriftene – igjen.

PÅ BUSKERUDTINGET: Karianne Braathen, Drammens Tidendes politiske redaktør.

PÅ BUSKERUDTINGET: Karianne Braathen, Drammens Tidendes politiske redaktør. Foto:

Hurums ordfører, Monica Vee Bratlie (H), var direkte fra talerstolen til sin partikollega. Hun la ikke skjul på hvilken enorm belastning tunnelen er for henne og alle de andre lokalpolitikerne i Hurum. Det er de som står ansikt til ansikt med pendlere, yrkessjåfører og naboer hver eneste dag.

Hun berettet om en stadig større mistillit til folkevalgte, både sentralt og lokalt. Og om det hun opplever som et arrogant Statens vegvesen. 

«Oslofjordtunnelen er livsfarlig og skulle aldri ha vært bygd», slo administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund fast i Dagbladet søndag. Han vil at tunnelen skal stenges for godt. Ropene om bru er blitt høyere den siste tiden. Ordfører Monica Vee Bratlie ønsker seg også ei bru.

Nikolai Astrup vil bygge et tunnelløp til. Til tross for at statsråd Ketil Solvik-Olsen (Frp,) i alle fall offisielt, holder døren åpen for bru helt fram til Stortingets avgjørende møte 19. juni, var Astrup klinkende klar på tunnel fra talerstolen i to omganger:

«Det er det eneste som vi gi virkelig tilfredsstillende sikkerhet. Det er fornuftig. Det er det alternativet vi går for. Det gjør at vi får på plass en løsning innen rimelig tid», sa Astrup. Og advarte i samme slengen mot ropene om andre løsninger nå:

«Helt nye, vidløftige konsepter har en helt annen prislapp. Det vil skyve prosjektet langt, langt, langt inn i fremtiden. Det mener jeg denne regionen ikke kan leve med», sa Astrup advarende.

Problemet er bare at et nytt tunnelløp ikke fremstår som noen trygg løsning for dem som bruker veien. Og enkeltbilistens følelse av at det å krysse Oslofjorden er direkte farlig, er det ingen som kan ta fra dem som både kan lese avisoverskrifter og som selv gang på gang opplever å komme til stengt tunnelåpning.

Spørsmålet er jo om regionen kan leve med at bilister fortsetter å føle at de krysser Oslofjorden med livet som innsats.

Oslofjordtunnelen er et voldsomt ansvar som ligger på politiske skuldre. Statens vegvesen har det formelle ansvaret for sikkerheten, noe Astrup også passet på å understreke. Men når det brenner i tunnelen, peker pilen på de politiske valg.

På de dagene er det ingen som er interesserte i å høre om sluttsummen i Nasjonal Transportplan.

Hvis Nikolai Astrup følte seg som en glad politisk billionær (NTP har planer for å pløye 1000 milliarder kroner inn i norsk samferdsel de neste 12 årene) på vei til Drammen i dag, reiste han tilbake til hovedstaden uten de store heiaropene fra elvebyen. Og med en klar melding om ansvar for både liv og helse i mørket under Oslofjorden.

Den sikreste løsningen er bru.

Den raskeste løsningen er et nytt tunnelløp.

Sikkerhetsmessig er det altså ingenting som trumfer bru. Vegvesenet har da også alltid anbefalt bru. Men Astrup har nok rett i at tunnel er det beste grepet han kan by på her og nå. En bru vil ta seks-sju år å planlegge. Minst. Og vil møte motkrefter på begge sider av fjorden. Og da er vi ikke engang kommet til kroner og øre. En bru er vesentlig dyrere enn et nytt tunnelløp. Og må konkurrere om penger med andre store, nasjonale veiprosjekter. 

To løp er tryggere enn ett. Men sier du ja til et nytt løp nå, sier du samtidig nei til bru. Begge deler er det ingen som prøver å innbille velgerne at de har råd til.

En gang i tiden, før den nåværende tunnelen ble påbegynt, var det mange politikere som ønsket seg en bru. Blant dem mange Høyre-politikere. De tapte den kampen. Siden den gang er det gjort massive investeringer under Oslofjorden. Det skal utrolige mengder politisk optimisme og utholdenhet til for å jobbe for penger til en bru nå. Tunnelløp nummer to er så godt som ferdig planlagt og regulert for. Behovet for sikkerhet er skrikende.

Statens vegvesen sto ikke høyt i kurs i fylkeshuset mandag. Ordførere både lokalt og på fylkesnivå er oppgitte og mener veivesenet skyver små kommuner foran seg.

Statens vegvesen bør nå vise at de tar et større ansvar for sikkerheten. De har en mulighet med det aller første. Tirsdag møtes fylkesordførerne i Akershus og Buskerud Statens vegvesen til et hastemøte om sikkerheten under fjorden.

Ordførerne forlanger at Statens vegvesen tar et større ansvar både for midlertidige løsninger og for trygghet.

Bergingsbil og vakt er nevnt. Varmeskanning av store kjøretøy likeså. Dessuten er det fremmet ønske om en ferje når tunnelen stenger i en lang periode, som nå. Realistisk sett er det dette bilister og innbyggere i nedre Buskerud kan ønske seg nå.

Høye skuldre og harehjerte må vi antakelig kjøre med mellom Hurum og Frogn i overskuelig fremtid. 

NOEN AKTUELLE NYHETSSAKER FRA DT. NO:

* Politiet er sikre på at Belur ble drept og dumpet

* Skulle bare en snartur over grensen – hunden måtte avlives

* Gjorde alt for å redde motorsyklisten som døde – oppfordrer folk om å ta førstehjelpskurs

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags