Bygg flere bruer over Drammenselva

Forslag til flere gangbroer fra NSW Arkitektur

Forslag til flere gangbroer fra NSW Arkitektur Foto:

Av
DEL

MeningerDrammens Tidende lot nylig Næringsforeningen prege både forside og dobbeltside inne i avisen. Mens politikerne er passive er næringslivet aktivt ikke bare med å opprettholde liv i sentrum, men også å styrke det. Når Bybrua rives blir det enda vanskeligere å bevege seg fra den ene elvebredden til den andre. Dette vil få alvorlige konsekvenser; mer bilkjøring og forurensning og mindre liv i denne vakre byen som er delt i to av en elv.

Drammen er blitt fremhevet som norgesmester i byutvikling. Et utall av velfortjente priser er drysset over byen. En videreføring av suksessen er både mulig og ønskelig. Hva skal til for at Drammen tar av igjen?

Å fjerne en bro uten erstatningstilbud er neppe et godt tiltak.

Hvordan skape et velfungerende og samlende sentrum når det er splittet i utgangspunktet? Fremtidsbildet må inneholde flere broer som knytter sammen viktige byrom og aktiviteter samt historiske og urbane kvaliteter. En suksessrik videreutvikling av Drammen krever flere tverrforbindelser. Bedre tilgjengelighet vil også forankre viktige steder, parker og kulturtilbud i bystrukturen. Tverraksenes kontakt med elven styrkes i direkte forlengelse av parkområder og turveinett. Elvepromenadene er en del av elven, men er ikke tilstrekkelig integrert i byveven og byrommene.

Flere broer styrker byplanen. De viderefører de grønne tverraksene på Bragernes til viktige byfunksjoner og landemerker på Strømsøsiden. Alle aksene ender opp i viktige steder og funksjoner på Strømsø: Losjeplassen fra Engene fører ned til Standveien. En ny bro over elven treffer den gamle Kirkebryggen og videre til Strømsø kirke gjennom Hesselbergs gate (Kirkegangen) og frem mot Strømsø kirke. På denne måten forenes ikke bare Bragernes og Strømsø, men også parkdrag og kulturhistorie.

Drammenselva har landets nest største vannføring som deler byen i to i et 200 m bredt vannspeil. Avstanden oppleves som lang mellom hver av de fire eksisterende bybroene; Øvre Sund, Ypsilon, Bybrua og Holmenbrua. Avstanden blir vesentlig kortere med nye gangbroer i forlengelse av Gamle kirkeplass, Erik Børresens allé og Losjeplassen.

Knutepunktet Drammen vil også styrkes med de nye broene. De bedrer tilgjengeligheten til stasjonsområdet for både gående og syklende. Ved det nye brokaret ved stasjonen ligger det også godt til rette for båtanløp. Kanskje det i fremtiden kan bli hurtigbåt til Holmsbu og Hokksund, Engersand, Åskollen og Svelvik?

Drammens største utfordring i tiden som kommer vil være å utvikle en bærekraftig by med flere og bedre forbindelser på tvers av elven for enkel krysning til fots og med sykkel, barnevogn og gåstol - uavhengig av motorisert transport. Vellykkede elvebyer har skjønt dette, som London og Paris, Dublin og Trondheim.

Det vi trenger er flere broer på tvers med kortest mulig avstand til der vi skal. Nå haster det med å få en ny bro på plass før Bybrua rives. Dette har Næringsforeningen skjønt. Planen om den nye gangbroen som foreligger er fristende, men kostbar for en by med mange påtrengende behov. Trolig vil Drammen komme realistisk ut med ny bro til halve prisen av den foreslåtte, som har en kostnadsramme på ca 180 millioner kroner.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags