Skal folk slippe å stå på toget mellom Drammen og Oslo må motorveiene prioriteres ned

Av
DEL

MeningerI et svar til meg på dt.no 15. januar (papiravisen 16. januar) mener tidligere høyreordfører i Drammen, Tore Opdal Hansen, at jeg fyrer av en brautende og belærende tirade mot ham, og at jeg attpåtil bruker hersketeknikk og driver forsøk på mobbing.

Følg oss på Facebook - DT Meninger

Det er ganske utrolig at den erfarne politikeren tar på seg en offerrolle etter innlegget mitt. Men det skal han ha; han har fått meg til å gå igjennom innlegget for å se om jeg har vært usaklig eller brukt et bøllete språk. For det verken kler meg eller er noe jeg vil gjøre. Noen ganger må en bruke et fargerikt språk som gjør at folk leser og blir engasjert.

Dette skrev Arne Nævra:

Jeg brukte de sterkeste ordene om Frp-statsråden, det vil si de passer utmerket til begge de to Frp-statsrådene vi har hatt, både Solvik-Olsen og Dale. De har begge vist at de er asfaltkåte og fartsglade. Det er ord jeg har brukt fra Stortingets talerstol. Nye motorveier og 110 km/t har vært deres mantra, selv om deres eget fagetat, Statens Vegvesen, i flere omganger har kommet med rapporter på at dette er «overkill» og dårlig samfunnsøkonomi.

Høyre og de øvrige regjeringspartiene har latt seg beruse av motorveiplanen, og det er den de styrer etter.

190 milliarder bare til fjordkryssingene i «Fergefri E39» på Vestlandet. Ellers massiv utbygging av motorveier før vi får moderne, tospora jernbane på samme strekninger (til Sørlandet og Stavanger bl.a.). Ringeriksbanen sliter med å bli gjennomført, og regjeringa ser på alle mulige innsparingstiltak der.

Men ny motorvei er fredet og skal bygges samtidig, ikke etter at jernbaneutbyggingen ville ha fortalt om vi virkelig trenger den. Så kommer det enorme E18-prosjektet ut av Oslo, til rundt 40 milliarder. Og Høyre heier med, som på alle de andre miljøfiendtlige prestisjeprosjektene.

Opdal Hansens første innlegg om E18:

Derfor kan jeg gjerne innrømme at jeg hadde samlet opp en del politisk aggresjon mot Høyre, som Opdal Hansen måtte ta imot fra meg etter at han stakk hodet fram om E 18-prosjektet. Som alltid må vi skille politisk uenighet og person, for Opdal Hansen er mann jeg ser på som både hyggelig og redelig.

Det jeg først og fremst har reagert på i Hansens innlegg er utsagnet: «E18-utbyggingen, slik den er planlagt, representerer ikke noen større kapasitetsøkning». Utbyggingen omfatter blant annet 4,4 kilometer ny E18 med tre gjennomgående kjørefelt i begge retninger mellom Fornebukrysset og Ramstadsletta. Minst ett felt kommer i tillegg. Dessuten gir vel frigjøring av baner (der f.eks. busser får egne veier) kapasitetsøkning på hovedveien? Om ikke trafikken øker med dette, må det så kraftige bompenger til at selv Høyres velgere vil reagere. Hva tror Opdal Hansen det vil koste årlig for en drammenser å kjøre med bil til jobben når hele hans drømmeprosjekt blir realisert? 20- 30- eller 40.000 kroner?

Jeg forstår godt at for eksempel Sandvika ønsker seg utbyggingsmuligheter og bedre adgang til sjøområdene sør for veien. Men det er synd at det er et gigantisk motorveiprosjekt som skal åpne for dette.

Så henviser Opdal Hansen til sitt ønske om at kollektivløsninger og jernbanen også må få et vesentlig løft. Jeg har lest side opp og side ned om samferdselsplaner, gjennom Nasjonal Transportplan, handlingsplaner og de årlige budsjetter. Det jeg ser er at pengene ikke strekker til for nok jernbanesatsing.

Ole Brum-retorikken er fin i festtaler og som tekst i politiske dokumenter. Men skal folk slippe å stå på toget inn og ut av Oslo i rushtida, skal vi få to tog i timen til Kongsberg, få koplet Sørlandsbanen sammen med Vestfoldbanen eller bygget Ringeriksbanen før vi begge dør av alderdom, Opdal Hansen, så må vi prioritere sterkere. Hittil er det motorveiene som har vunnet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags