Vi kan faktisk ikke stå å se på at kollektivtilbudet rakner

Av
DEL

MeningerDa Svelvik kommune besluttet å slå seg sammen med Drammen kommune kom det raskt på bordet at kollektivtilbudet sørover fra Berger mot Sande kom til å bli kraftig forringet. Nå får vi innbyggere i Svelvik i tillegg servert en kraftig økning i bussprisen fra Brakar sett i forhold til hva vi betaler med Vestfold Kollektivtrafikk (VKT) i dag.

Både innbyggere og politikere våkner mer og mer når det gjelder kollektivtilbudet Sande-Svelvik-Drammen-Sande, og de siste ukene har debatten eskalert.

Som følge av at Brakar tar over ruta fra 01. januar 2020 er vi gjort kjent med at prisen på månedskort fra Svelvik til Drammen øker med hele 190 kroner måneden, en merkostnad på 2.280 kroner i året for den enkelte passasjer. Det hele blir mildt sagt tragisk med tanke på at vi nå samtidig står ovenfor en klimakamp vi alle trenger å ta del i.

Det høres flott ut at det er forurenser som betaler, men med bypakkas fall tidligere i år ser det ut til at det hele blir snudd på hodet. Belønningsmidler høres dessuten mest ut som en vits for oss som bor i Svelvik og på Berger.

Viken og Vestfold/Telemark trenger å komme til en enighet hvordan sørge for at innbyggerne som bor på Berger og videre sørover mot Sande fortsatt skal kunne ha et reelt kollektivtilbud. Vi kan faktisk ikke stå å se på at kollektivtilbudet rakner på denne strekningen, samtidig som vi forsøker å få folk til å være mer klimabevisste.

VKT har imidlertid et argument, og det er at passasjergrunnlaget er lite på strekningen Berger-Sande utenom skoletid og arbeidstids start og slutt. Her gjelder det at flere tar bussen også på andre tidspunkt, slik at statistikken kan tale til vår fordel igjen. Heia alle dere som engasjerer dere i denne saken. Ta bussen når du kan, og bruk bilen bare når du må.

Men da kan ikke Brakar bare ture fram som de vil. Hvordan kan VKT ha månedskort på 740 kroner måneden, mens Brakar krever inn hele 930 kroner på samme strekningen? Ikke til å undres over at Drammen by er en av byene i Norge hvor bilistene er mer ivrig til å bruke bil enn resten av landet.

Konsekvensene av at Buskerudbypakke2 falt, kan vi ikke gjøre annet enn å ta innover oss. Men her må det løftes i flokk om bedre løsninger skal finnes. Det vi har på bordet i dag er helt klart for dårlig.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags