Hvem kan kalle seg kristen?

Av
DEL

MeningerTydeligvis bare dem som tar rubb og rake i den hellige skrift bokstavelig talt på alvor, og er villig til å leve deretter, ifølge Reidar Holtets helsides fordømmelse av homobryllupet i Bragernes kirke den 30. august. Men hvor mange av dem som i dag ønsker å kalle seg kristne, står for et slikt konservativt fundamentalistisk livssyn?

Både Moses og Paulus fordømmer homofil praksis i sterke ordelag. Derom er det ingen tvil. Spørsmålet er bare om de hadde gjort det dersom de hadde hatt de samme kunnskaper om homofili som vi har i våre dager.

LES OGSÅ: Da han fikk ham - og kirken sa ja

Gud går ifølge 1. Mosebok 38,9 enda lenger enn sin tjener Moses. Herren tar egenhendig livet av den stakkars Onan, fordi han lar sin sæd falle til jorden i stedet for å føre slekten videre, slik han i det foregående verset ble pålagt.

De fleste kristne i Norge i dag klarer å skille mellom det som er tids- og kulturbestemt og det som er vesentlig i Jesu budskap. For Jesus er homofili en ikke- sak. Derimot forbyr han i klare ordelag oss som er skilt, å gifte seg på ny (Matteus 5,32).

Ja, det er ikke lett å leve som kristen fundamentalist i våre dager. Det er heller ikke den ringeste tvil om at Den norske kirke bryter Paulus ord om at kvinner skal tie i menighets- samlingene, når de tillater kvinner å være prester og endog biskoper.

Ingen, endog de som kaller seg personlig kristne, ser på skapelsesberetningen og syndfloden som historiske beretninger eller tror at Metusalah døde mett av dage først da han hadde nådd den anselige en alder av 969 år (1. Mos. 5,26).

Svært mange, inkludert undertegnede, har problemer med å ta sentrale deler av evangelienes beretninger alvorlig, som jomfrufødsel og den oppstandne Frelseren som går gjennom vegger og opphever tyngdekraften før han forsvinner opp i løse luften. Likevel våger vi å kalle oss kristne, fordi vi tar Jesu oppskrift på det gode liv i sin såkalte Bergpreken og hans mange lignelser på alvor.

I motsetning til Reidar Holtet er vi ikke så opptatt av hva som er «den rette lære», men legger desto større vekt på at Gud verdsetter alle mennesker like mye, uansett kjønn, hudfarge eller seksuell legning.

LES OGSÅ: «Prost Kjell Ivar Bergers velsignelse av Mats og Andrés kyss er viktig. Det er en velsignelse som faktisk kan redde liv.»

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags