Opdal Hansen burde satse på jernbane, men følger den asfaltkåte og fartsglade Frp-ministeren helt inn i garasjen

Av

I en kronikk i Drammens Tidende skrev Tore Opdal Hansen fra Viken Høyre om utbyggingen av deler av E18 mellom Drammen og Oslo. Her får han svar fra Arne Nævra, stortingsrepresentant fra SV i Buskerud og medlem av Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité.

DEL

MeningerDe blå partiene i regjeringa fornekter seg ikke i transport- og miljøspørsmål. At disse to partiene ikke tar hensyn til sterke forskningsfakta om veitrafikken og hva som skaper kø og mer trafikk, forundrer aldri miljøbevegelsen, SV og meg. Men at de har fått med seg mellompartiene på denne gigantiske veiutbyggingen vestover fra Oslo, til minst 40 milliarder kroner, forundrer oss.

I en kronikk i Drammens Tidende 9. januar jubler tidligere drammensordfører Tore Opdal Hansen over at regjeringa står på sitt og har satt av enda mer midler til planlegging og oppkjøp av tomter. Han følger gammel logikk. Trafikken vil øke, og da må det bygges større, bredere og bedre vei. Så logisk og så enkelt. Slik har det vært tenkt i alle år.

Men samtidig har forskning på transport og byutvikling gått ufortrødent videre, og stadig ny kunnskap har kommet inn. Den forteller at vi generelt aldri kan bygge oss ut av køproblemer ved å øke antall kjørefelt. Da vil det nemlig umiddelbart fylles opp av enda flere biler, og vi får kork, kø og kaos igjen – bare på et enda høyere nivå.

Følg oss på Facebook - DT meninger

Mange forskningsresultater viser dette. Nå sist publiserte vårt eget Transportøkonomisk Institutt (TØI) en internasjonal fagartikkel der de undersøkte effekter av økt veikapasitet i Sørkorridoren i Oslo (som har hatt bompenger hele tida) og på en vei i Ålesund. Konklusjonene var tydelige. Økt veikapasitet gir mer biltrafikk og like mye kø i rushet.

Selv om regjeringa hevder noe annet, vil trafikken med denne utbygginga øke inn mot sentrum. Også egen proposisjon som nå ble lagt fram forteller noe. 2016-tall for gjennomsnittstrafikken pr. døgn (ÅDT) ved Lysaker er 87.000 mens det er beregnet 116.000 i 2030 uten bompenger og 97.000 med bompenger som foreslått.

Det er slett ikke bare negativt med E18-prosjektet, siden det inneholder løsninger for kollektiv og sykkel også. Men dette kunne vært løst som eget prosjekt, uten oppsvulmet bilflate og et absurd stort pengebruk. Jeg kjører selv ekspressbuss hver dag til Stortinget (fra Lierskogen), og merker jo at et kollektivfelt, egne bussfelt, hele veien hadde vært fantastisk.

Dessuten, dette er et prestisjeprosjekt som koster svimlende summer. Hvordan skal de rundt 40 milliardene dette koster, finansieres? Jo hovedsakelig med bompenger. Hvordan er det mulig at en Frp-statsråd på nytt legger fram en proposisjon som vil kreve tusenvis i nye årlige bompenger for bilistene fra Asker eller Drammen?

Første utbygging vil kreve over 10 milliarder i bompenger. Hvis dette eventyret ikke snart blir snipp snapp snute, så vil en bilist fra Asker eller Drammen kanskje betale 30-35.000 i årlige bompenger. Hvor langt kan Frp utvikle sin dobbeltkommunikasjon om bompenger og få med Nye Høyre i Drammen på laget?

Hvis Opdal Hansen virkelig er bekymret for trafikkøkningen inn mot Oslo, burde han tenkt på jernbanen i mye større grad. Hvorfor peker han ikke på flere tog, lengre tog og utbygging av jernbanen, så folk ikke må stå til jobben men få sitteplasser og bedre service. Da hadde vel flere tatt toget i stedet for bil. Eller tar jeg feil?

Opdal Hansen snakker spesielt om den økende trailermengden. Ja, det stemmer jo helt, men det er en passiv observasjon og aksept, uten å ta nok grep. Jernbanen taper jo hvert eneste år i forhold til godstransport på vei – stikk i strid med Stortingets mål. Han burde kanskje få sin egen regjering til å satse på jernbanen og ikke følge den asfaltkåte og fartsglade Frp-ministeren helt inn i garasjen?

Det vil være oppsiktsvekkende og kanskje noe som blir lagt merke til av velgerne dersom regjeringa – med knapt flertall av de blåblå med mellompartiene på slep, vil presse igjennom en miljøfiendtlig utbygging helt til Ramstadsletta mot Oslos vilje og mot Vikens vilje. Det er to regioner med nesten halve befolkningen i Norge bak seg. Hva med lånegarantiene fra fylkeskommunene? Tar de også dette for gitt?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags