Buskerudbyens nye melodi

SAMKJØRTE: Ordførerne i Buskerudbysamarbeidet, her ved Drammens ordfører Tore Opdal Hansen (H) (t.v.) og fylkesordfører Roger Ryberg (Ap), virker samstemte om veien videre mot en ny bypakke for Drammen.

SAMKJØRTE: Ordførerne i Buskerudbysamarbeidet, her ved Drammens ordfører Tore Opdal Hansen (H) (t.v.) og fylkesordfører Roger Ryberg (Ap), virker samstemte om veien videre mot en ny bypakke for Drammen. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

De kunne hatt mye å prate om, men de har ikke tid til å krangle. Drammensdistriktets ordførere har et år på seg til å komponere en ny Buskerudbypakke.

DEL

LederDet var Nedre Eikers ordfører Bent Inge Bye (Ap) som først tydde til musikk for å beskrive situasjonen. Han mente stemningsleiet i det første store møtet i Buskerudbyen på denne siden av NTP (Nasjonal Transportplan) best kunne beskrives med 70-tallsrock fra Stavanger: «Det 'kje greit å vera foggel i dag».

LES OGSÅ: Vil lytte til innbyggerne om bommer

Buskerudbyens menn og kvinner ble tvunget inn i en hard landing etter offentliggjøring av NTP. Ropene fra Buskerudbyen ble ikke hørt av regjeringen.

VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER

Blues ville antakelig vært en bedre musikksjanger for å beskrive stemningen i formannskapssalen etter at NTP spente bein på det vedtaket de hadde. Resultatet av flere års arbeid er foreløpig parkert. Drammens fremtid er usikker og det haster med en ny plan. Hvis ikke den kommer på plass, ryker blant annet de belønningsmidlene som i dag finansierer mange bussavganger her i distriktet. Liers ordfører, Gunn Cecilie Ringdal (H), advarte mot nettopp det: «Vi må følge veldig godt med i timen for at vi ikke skal gå glipp av belønningsmidler for 2018–19. Ellers vil det få store konsekvenser for alle dem vi prøver å få over på bussen og som har begynt å ta bussen i dag.»

SKRIVER OM BUSKERUDBYEN: Karianne Braathen, Drammens Tidendes politiske redaktør.

SKRIVER OM BUSKERUDBYEN: Karianne Braathen, Drammens Tidendes politiske redaktør. Foto:

Det var NTPs mangel på midler til to tog i timen til Hokksund, oppgradert Holmenbru og nytt løp i Strømsåstunnelen som stanset Buskerudbypakke 2. Mens Bent Inge Bye føler seg lurt av statsråden, mener Gunn Cecilie Ringdal at Buskerudbyens politiske ledere har skapt forventningene om midler fra NTP selv. Med unntak av et par ørsmå  gnisninger mellom Bye og Ringdal  fremsto Buskerudbyens politiske ledere, ordførere fra øverste Eiker til ytterste Lier, samlede og fattede. Det er kanskje ikke så rart. Med den nye tidsplanen som ligger foran dem er det  ikke tid til store meningsutvekslinger: Politisk sluttbehandling av ny pakke skal skje i mai-juni til neste år. Fra mai til oktober i år skal de både jobbe fram pakke og sørge for en omfattende dialog med innbyggerne. Og veivesenet skal kvalitetssikre det hele. 

Buskerudbyens ledere befinner seg i tidsklemma. Tore Opdal Hansen hadde knapt tid til å være på møtet.

LES NYHETSSAKEN FRA MØTET HER: Vil lytte til innbyggerne om bommer

Etter en knapp time måtte han ta toget til Oslo- Der ventet departement og statsråder for et møte om nettopp «Grønn byutvikling». Areal- og transportplanlegging i de ni største byområdene var ett av temaene på dagsorden. Der ville han tale Buskerudbyens sak. Selv om fylkesordfører Roger Ryberg har tatt over ledertrøya i Buskerudbyen, ligger den store byrden på Tore Opdal Hansen og Drammens skuldre. Buskerudbypakka er en pakke som primært skal løse Drammens transport- og byutviklingsutfordringer, eller vekstsmerter om du vil. Det er Drammen som har fakkeltog og sinte velgere. Det er i Drammen det verker mest. Mens Eikers ordførere kan brumme litt om to tog i timen og Lier-ordføreren kan rasle litt med en bom-sabel eller to, kan utkant-ordførerne i grunnen lene seg litt tilbake og observere kollegaen i Drammen.

Det er Tore Opdal Hansen som har de største utfordringene i møte med sine egne velgere og sitt eget bystyre når han skal klare å  lose gjennom en ny pakke som kan vedtas om et år.

Drammens ordfører  kommer ikke til å få noen stor drahjelp av sine partnere i bystyret. Venstre og varaordfører Yousuf Gilani er ingen steder å se når det er snakk om buskerudby og bompenger. KrF har ikke vært spesielt synlige. Illustrerende nok ble Tore Opdal Hansens stol stående tom da han forlot buskerudby-møtet før det var ferdig. Sistemann blant samarbeidspartiene i Drammen, Frp og gruppeleder Jon Helgheim, har spilt inn sitt eget forslag til veipakke. Selv om bompunkter flyttes og forutsetninger endres, er det forslaget langt unna en justert Buskerudbypakke 2. Og selv om den største delen av dialogen med innbyggerne legges til etter valget, går Helgheim neppe av veien for en bompengedebatt i valgkampen. Han kjemper for en plass på Stortinget. Det er Tore Opdal Hansen som skal bli igjen i Drammen og stå ansikt til ansikt med alle drammensere i et par år til. Både de drammenserne som er innbitte motstandere av bommer og de bysbarna som er mest oppgitt over at kollektivmidler og viktige byutviklingsgrep kan glippe.

Tiden er knapp. Deltakerne har funnet tonen og er i gang med å finne en ny melodi for Buskerudbyen. Klokken holder takten.

NOEN AKTUELLE NYHETSSAKER FRA DT. NO:

* Rykket ut til slåsskamp mellom 20 ungdommer

* Mattilsynet stengte kjøkkenet på drammenshotell

* Tjente over en million på salg av sukkerbiten på Drammens tak

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags