Redd turbåten M/S Drammen

USIKKER FREMTID: Hvis ingenting gjøres for å redde MS Drammen, kan byen miste turbåten sin i løpet av et eller to år, skriver byguide Oddbjørn Lervik.

USIKKER FREMTID: Hvis ingenting gjøres for å redde MS Drammen, kan byen miste turbåten sin i løpet av et eller to år, skriver byguide Oddbjørn Lervik. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.«Dette var veldig interessant. Jeg er 83 år og har bodd i Drammen i hele mitt liv, men har aldri sett byen fra elva. Takk for en fin opplevelse».

Mannen som sa dette til meg deltok på et elvecruise med M/S Drammen, der jeg var guide. Da vi la til ved Skutebrygga etter endt tur, kom han bort til meg og tok meg i hånda.

«Selv om jeg visste mye av det du fortalte om byen, så var det artig å høre det lell», sa han.

Lignende reaksjoner har vi byguider fått ofte når vi guider på M/S Drammen. Denne turbåten er blitt en av byens fineste attraksjoner, fordi man får se byen fra en annen vinkel og samtidig høre guiden fortelle om byens historie. 

Jeg vet at flere drammensere har gjort det til en personlig tradisjon å ta en tur med M/S Drammen hver sommer. En båttur på elva er en fin opplevelse. Elvecruisene føyer seg fint inn i drammensernes økende bystolthet og glede over vellykket byutvikling.

Derfor vil det være særdeles trist hvis Drammen mister turbåten sin. Og det er det reell fare for. I løpet av et år eller to kan M/S Drammen bli solgt til en annen by.

VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER

Senest sommeren 2019 vil turbåten forsvinne. Da skal båten ha kostbar femårskontroll. Båten har allerede vært annonsert til salgs og det har meldt seg interessenter. Noe av årsaken er at det er ikke lønnsomt nok å drive turbåt i Drammen noen korte sommermåneder. Skipper og eier Arne Kristian Bye drifter båten nærmest på dugnad, fortjenesten er symbolsk. Driftsutgiftene er store og det stilles harde og dyre krav til passasjerbåter.

Spørsmålet er hva kan gjøres for å beholde turbåten i Drammen?

En mulighet kan være at lokale instanser går sammen og kjøper M/S Drammen. Så kan de starte et selskap som står for driften av båten. Havnevesenet og kommunen bør være naturlige deltakere i et slikt selskap, og kanskje et par til. M/S Drammen kan kjøpes for halvannen million kroner og det er en liten investering for å beholde en slik attraksjon.

Den tidligere politibåten Snøgg som tilhørte Nøsted skole, er nylig solgt. Den tidligere sandjakta Christiane som tilhører sjøspeiderne, tar ikke lenger betalende passasjerer, sertifiseringen ble for dyr. Turbåten Toregutt ligger ikke lenger i Drammen. Og snart kan altså også M/S Drammen forsvinne fra byen.

Det vil være direkte flaut om den tidligere sjøfartsbyen ikke har en eneste turbåt å tilby sine besøkende. Drammen markedsfører seg som Elvebyen, men utnytter ikke de muligheter elva gir.

Drammen kommune har det siste året satset litt på turistinformasjon, noen år etter at byens turistkontor ble nedlagt. Det virker som byens myndigheter har innsett at det er fornuftig å gjøre noe for tilreisende, i hvert fall informere dem om hva som finnes av severdigheter i byen. Foreløpig virker det ikke som kommunen er inne på tanken om å gjøre det mange andre byer og tettsteder gjør, nemlig å arrangere turer til Drammen.

Likevel kommer det hver sommer busslaster med turister og tilreisende til Drammen. Vi byguider har guidet tusenvis av dem.

Reiseliv er verdens største bransje og den vokser stadig også her i landet. Det har i alle år blitt hevdet at Drammen er ingen turistby. Det er feil, Drammen er en betydelig reiselivsby. Byens hoteller går veldig bra og har gjort det lenge. Og nå skal det bygges enda et hotell. Men både byen, hotellene, serveringsstedene og forretningene har større kapasitet.

Og det er fullt mulig å få flere mennesker til å besøke Drammen. Byen har like mye å vise fram som de fleste andre norske byer, men Drammens attraksjoner og tilbud må markedsføres.

Vi byguider merker at Spiraltunnelen fortsatt interesserer tilreisende, men moderne turistbusser er for høye til å kjøre i tunnelen. Dermed kan ikke Spiraltunnelen og Spiraltoppen vises fram for tilreisende grupper. Det er et tap for byen. Og vi kan altså også risikere å miste M/S Drammen.

Nå må Drammen og drammenserne ta seg sammen og ta vare på de attraksjoner byen har. Redd turbåten!

LES OGSÅ: Verdens største pizzakjede leter fortsatt i Drammen

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken