Buskerudbypakke 2 og Rosenkrantzgata: Vi trenger gode løsninger, ikke prestisje.

ETTERLYSER FORTSATT SVAR: Martin Haug (til høyre), her sammen med Espen Sæter Alm, etterlyser fortsatt svar om Rosenkrantzgatas videre skjebne.

ETTERLYSER FORTSATT SVAR: Martin Haug (til høyre), her sammen med Espen Sæter Alm, etterlyser fortsatt svar om Rosenkrantzgatas videre skjebne. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerJeg har noen spørsmål til Drammens ordfører Tore Opdahl Hansen og de ansvarlige i Buskerud fylkeskommune. Jeg er usikker på hva den nye utviklingen innen Buskerudbypakke 2 (BB2) betyr for Drammens del.

Slik jeg oppfatter det er fremtiden for BBP2 høyst usikker, og hva som ligger i Nasjonal Transportplan vil være avgjørende for den fremtidige skjebne. Og utforming. Jeg er svært glad for at man nå skal se på andre løsninger enn de som ble presentert i pakken.

VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER

Men kan det bekreftes? Kan vi være sikre på at man skal se på det hele med nye øyne?

For meg som Åssiden-innbygger er problematikken med Rosenkrantzgata av ekstra interesse og viktighet.

Under valgkampen besøkte Trond Helleland (H) mitt hus, og forsikret om at Høyre var garantisten for at Rosenkrantzgata ikke skulle reduseres før en avlastningsvei var bygget på den andre siden. Dette er også offentlig uttalt av Drammens ordfører, vei måtte på plass før man kunne vurdere å gjøre noe med Rosenkrantzgata.

Står denne garantien fremdeles ved lag? Etter min mening må det allikevel en helt annen bedre løsning til for at trafikkproblemene skal løses.

Er det slik, at uavhengig om BBP2 blir forkastet kan man fremdeles gå inn for å redusere antall kjørefelt i Rosenkrantzgata? Og for å oppnå hvilken effekt?

På vegne av svært mange drammensere ber jeg om et svar.

En del av stillheten rundt det hele har skapt usikkerhet, og ut av det har det nok vokst både frykt og sinne. Kommunikasjon og informasjon er nøkkelord for å få til forståelse, og ut fra denne tillit.

Løsninger skal være gode for de fleste mennesker, det å få gjennomgangstrafikken vekk fra sentrum bør være det viktigste punktet.

Derimot kan ikke trafikk avskaffes, og jeg vil på det sterkeste motsette meg argumentet om at en innsnevring vil gjøre det bedre for dem som virkelig trenger å kjøre.

Det er en klassetenkning, der kun de som har råd til å kjøre vil kunne gjøre det.

Jeg registrerer at bilbruken til Fylkeshuset er stor, og med egen P-plass. Dette godet bør ikke stå i veien for at man kan sette seg inn i og ta hensyn til vanlige menneskers situasjon og hverdag.

Det er derfor man er valgt, eller ansatt. La ikke prestisje stå i veien for gode løsninger, løsninger som bidrar til en bedre hverdag for vanlige mennesker og samtidig løser problemer på en langsiktig måte.

Er det kommunen eller fylket som er ansvarlige for hva som skal skje i Rosenkrantzgata?

Med en kommende storkommune, er det vel utenkelig at man kan forvente mindre trafikk. En innsnevret Rosenkrantzgate vil føre til kø, kaos og øket forurensning for store områder.

NOEN AKTUELLE NYHETSSAKER FRA DT.NO FINNER DU HER:

* Ingen Buskerudbypakke, men det blir mer bompenger

* Drammen med kortest salgstid av boliger

* Slik ønskes han velkommen tilbake: – Marcus er litt gris

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags