Høyre er arrogante mot byens kulturliv

MENER HØYRE ER ARROGANTE: Aps Andreas Brandt (t. h.) beskylder Høyres Fredrik Haaning (t.v.) for arroganse i saken om det lokale kulturlivet og Drammens Teater. Bildet er tatt ved en tidligere anledning.

MENER HØYRE ER ARROGANTE: Aps Andreas Brandt (t. h.) beskylder Høyres Fredrik Haaning (t.v.) for arroganse i saken om det lokale kulturlivet og Drammens Teater. Bildet er tatt ved en tidligere anledning. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Det sikreste tegnet på at det nærmer seg valgkamp er at Drammen Høyres politikere er på defensiven i sitt forsøk på å forklare velgerne hvorfor det som ikke fungerer i Drammen egentlig visstnok fungerer. Fredrik Haanings innlegg i Drammens Tidende den 8. Juni er intet unntak. Her forsøker komitélederen å forklare hvorfor det er helt greit at hovedscenen i Drammens Teater står tom, samtidig som flere lokale kulturutøverne står i kø for å ta i bruk byens storstue.

Det hele fremstår i grunn svært arrogant. Haaning tar ikke de tilbakemeldingene vi får fra byens kulturliv på alvor.

LES FREDRIK HAANINGS KOMMENTAR HER: Hovedscenen på Drammens Teater står ikke ubrukt

Når vi politikere får beskjed om at kommunale kulturinstitusjoner, slik som Drammens Teater operer med en modell som medfører at lokale kulturaktører risikerer å gå konkurs ved å ta lokalene i bruk er vi nødt til å lytte. Spesielt i en situasjon hvor vi er i gang med utarbeidelsen av byens fremtidige kulturpolitikk gjennom arbeidet med en ny kulturplan.

Akkurat dette fant jeg det også betimelig å spørre Haaning om i komitémøtet for kultur, idrett og byliv den 7. Juni.

Da svarte Haaning at han ønsket å se på hele organiseringen av Drammen Scener, og ville be administrasjonen se spesielt på dette i utarbeidelsen av ny kulturplan. Dette er positive signaler fra Haaning, som Arbeiderpartiet kommer til å følge opp. Samtidig ser jeg dermed ikke hvorfor Haaning har behov for å «forklare» byens kulturliv hva de «ikke forstår» om Drammen Scener i Drammens Tidende den 8. Juni.

Når selskapet tjener på å ha tom sal, i stedet for at lokale utøvere kan vise fram dans, musikk og teater, er ikke alt på stell. Da er noe riv ruskende galt.

Da Fredrik Haaning selv var styreleder for Drammen barne- og ungdomsteater uttalte han at «Teateret i stadig større grad har blitt en kommersiell konsertarena» og at det fører til at kulturlivet «ikke blir i stand til å opprettholde det nivået på kulturarbeid som vi burde hatt».

I komitémøtet sa Haaning at han nok har et bedre helhetsbilde nå da han sitter på andre siden av bordet.

Jeg må si at jeg tviler noe på Haanings egenrefleksjon. Uttalelsene han ga da han selv var styreleder for Drammen barne- og ungdomsteater beskriver bedre det som har kommet fram rundt Drammens Teater de siste dagene, og er mer i tråd med hva vi får høre av andre lokale kulturaktører, enn hva han skrev i avisen den 8. juni.

Likevel er Arbeiderpartiet fornøyd med at det kommer innrømmelser fra Høyre, og signaler om at de vil se på hele organiseringen av Drammen Scener.

Nå gjenstår det kun å se konkrete resultater. Da må Høyre legge bort sin arroganse og lytte til kulturlivet. Arbeiderpartiet ønsker å lytte til det frivillige kulturlivet i byen kommer til å følge saken med argusøyne.

Hovedscenen i Drammens Teater er byens storstue, da skal den også være tilgjengelig for det flotte kulturlivet vi har her i byen!

LES OGSÅ: Tomt teater tenner Ap

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken