Sykkelsatsing i Drammen

"Drammen går nedover på den offisielle sykkelbyrankingen i Norge. Kongsberg, Trondheim og Lillestrøm er helt i toppen", skriver Aps Arve Vannebo (t.h.), her sammen med gruppeleder Masud Gharahkhani.

"Drammen går nedover på den offisielle sykkelbyrankingen i Norge. Kongsberg, Trondheim og Lillestrøm er helt i toppen", skriver Aps Arve Vannebo (t.h.), her sammen med gruppeleder Masud Gharahkhani. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerFor ikke lenge siden vedtok Drammen kommune sin egen sykkelplan. En utmerket plan på alle måter. I disse dager vedtar politikerne i Drammen Buskerudbyens sykkelplan. Også den et utmerket dokument med meget grundige beskrivelser av hvordan sykkelveier og anlegg skal bygges og driftes. Problemet i vår by er altså ikke mangel på planer. Problemet er at planene ikke settes ut i livet. Grovt sett er det to årsaker til at det ikke skjer nok på sykkelfronten i Drammen. Hovedproblemet, og grunnen til at det er lett å forsvare manglende satsing, er selvfølgelig finansiering. Gjennom belønningsmidler fra Staten er det allikevel mulig å styrke sykkelinvesteringene i samarbeid med de andre kommunene.

Den andre årsaken er rett og slett manglende vilje til å satse, og kanskje litt manglende kunnskap om hva som må til, og hva som kan løse en stor del av transportutfordringene Drammen står ovenfor.

VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER.

I den nye sykkelplanen som er vedtatt pekes det på to meget effektive tiltak for å få opp andelen syklister. Det ene er bedre vedlikehold av gang- og sykkelveiene – særlig om vinteren. Det andre er «mindre tiltak», særlig i sentrum for å gjøre det tryggere og mer attraktivt å sykle. Både på vedlikehold og enkle tiltak er det et stort potensial for forbedring i Drammen. Sykkelandelen i Drammen er i dag ca. 4 % av arbeidsreisene og langt lavere om vinteren. Til sammenligning er sykkelandelen over 10 % i Kongsberg. Forskjellen på Drammen og Kongsberg? Kongsberg har satset bevisst på effektive og rimelige tiltak. Sammenheng i sykkelnettet, og samarbeid med de store arbeidsplassene i sentrum. Alt dette er mulig å få til i Drammen også, men det må satses bevisst.

Drammen går nedover på den offisielle sykkelbyrankingen i Norge. Kongsberg, Trondheim og Lillestrøm er helt i toppen.

LES OGSÅ: Nye reisevaner og ny vei er svaret

På mitt spørsmål om vedlikehold av sykkelveiene sommer og vinter i Drammen svarer administrasjonen at det er tilfredsstillende. På spørsmål om andelen vintersyklister går opp, er svaret at det er en økning- om ikke veldig stor. Målsettingen for Drammen er å komme på Kongsberg nivå. 10 %. Er det realistisk? Neppe med dagens innsats. Da må det satses langt mer bevisst, og det må gjøres mye mens vi venter på finansiering. Høyere sykkelandel handler også om å bygge sykkelkultur, og gjøre det positivt på alle måter at det sykles.

En by som prioriterer sykling framfor bilkjøring er rett og slett en hyggeligere by å oppholde seg i.

LES OGSÅ: Elbilene bedre enn sitt rykte

Drammen Ap vil satse skikkelig på tiltak både nå mens vi venter veipakka og når de store pengene kommer. Vi vil ha økt bevissthet rundt sykkelsatsing, og vi kommer til å foreslå en sterk økning i bevilgningene til vedlikehold, og investering i effektive tiltak for å gjøre det enklere og tryggere å sykle i Drammen. En syklist mer på veien er en bil mindre siden nesten alle arbeidsreiser i Drammen foregår med bil. En dobling av andelen syklister er det i særklasse mest effektive og billigste tiltaket for å løse trafikkproblemene i Drammen. I tillegg er folkehelsegevinsten stor.

Hva nøler dere etter Høyre og Frp? Kom dere på sykkelen!

FLERE AKTUELLE MENINGER FRA DT. NO:

* Lier stasjon bør planlegges for minst 10 år til

* Vend i tide – det er ingen skam å snu!

* Taler det til fordel for å gi bort 2,5 millioner at Glassverket ikke har hatt kontroll, eller taler det imot?
 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags