I ingen andre så lange gater går trafikken raskere i høyre kjørefelt enn i venstre.

Av
DEL

MeningerDet skrives mye negativt om Rosenkrantzgata i avisen for tiden. Jeg ønsker å slå et slag, som vi sier, for denne svært sentrale gata i nesten alle drammenseres forflytningshistorie.

Alle har vi måttet ferdes i eller langs denne lange, stort sett rette gata, enten vi var så heldige å få sjekket opp ei dame fra Åssia, var blakk, og måtte vandre gatelangs hjem eller det var et tilbud på lenestoler hos Bohus som vi bare måtte sikre oss.

Med forbehold om at jeg ikke har kjørt alle gater i Norge med to kjørefelt i hver retning, vil jeg påstå at Rosenkrantzgata, kjøremessig, er enestående her i landet.

I ingen andre så lange gater går trafikken raskere i høyre kjørefelt enn i venstre. Dette fenomenet oppstår ved at alle som kommer ut av Bragernestunnelen og skal til nettopp Bohus, Hokksund eller Kongsberg umiddelbart legger seg i venstre kjørefelt. Vi skal jo til venstre der oppe, må vite.

Det samme skjer, like unikt, den motsatte veien. Når vi kommer fra MIF-land til Vinnes, legger vi oss i venstre felt, for det er jo der vi skal ligge når vi skal inn i Bragernestunnelen ørten kilometer der fremme.

Av dette følger at høyrefeltet blir forbikjøringsfeltet og venstrefeltet krabbefeltet. Stikk i strid med direktivene fra Vegvesenet og kjøreskolenes kjedelige teori. Nå som Spiralen snart skal stenges for å gjennomgå en lenge tiltrengt oppgradering, blir byen vår fattig på severdigheter. Kanskje du skal vurdere å anbefale dine utenbys gjester en once in a lifetime-opplevelse i gode, gamle Rosenkrantzgata?

Andre innlegg på dt.no/meninger:

Drammen, de fattige familiers by

På høy tid å ta skikkelig grep for å redusere barnefattigdommen

Med Sp blir det omkamp om Viken

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags