70 prosent av 16-17-åringer svarer at de ønsker å endre på utseendet sitt

Av
DEL

LeserbrevDenne uken fortalte Røde Kors at de over lengre tid har mottatt spørsmål fra barn helt nede i 10-års alderen som spør om de er for tykke. Disse spørsmålene har kommet inn til deres anonyme tjeneste, Kors på halsen.

Samtidig viser en undersøkelse gjort av Press at nesten halvparten av unge mellom 12 og 13 år ønsker å endre noe på utseendet sitt. 70 % av 16- og 17 åringer svarer at de ønsker å endre på utseendet sitt. Når så mange unge er usikre på egen kropp, burde virkelig alle varsellamper blinke.

Det triste ved det hele er at jeg egentlig ikke er noe overrasket over disse tallene. For når bloggeren Sophie Elise skriver at hun tatoverte hodebunnen sin, fordi hun mente de hadde et stygt hårfeste, planter det en tanke hos de utallige leserne at kanskje deres hårfeste er stygt, for deres forbilde mener at hun selv er stygg. Sophie Elise er ikke den eneste, det er utallige influensere som gjør akkurat det samme. De skriver om hvor utrolig viktig det var for dem å endre på egen kropp.

Smart nok, sterk nok, pen nok

Dagens unge drikker mindre, snuser og røyker mindre, trener mer og er flinkere på skolen enn tidligere generasjoner. Likevel sliter dagens unge også utrolig mye med stress, angst og psykiske lidelser. Her mener jeg at jaget om å være perfekt har mye av skylda. Man kan oppleve at samfunnet rundt seg forventer at man nærmest må være perfekt. At man skal være smart nok, sterk nok, pen nok. Samtidig skriver deres forbilder om hvor mye bedre de følte seg etter å ha lagt seg under kniven.

I tillegg til alt det her finnes det klinikker for kosmetisk kirurgi som betaler influensere til å både skrive innlegg om kosmetisk kirurgi og å dele ut rabattkoder hos en eller annen klinikk til leserne deres. Om man er usikker på egen kropp, er ikke rabattkoder på kosmetisk kirurgi veien å gå.

Det er også tilfeller der denne bransjen betaler for at folk skal få opp pushmeldinger på mobilen som «20% rabatt på fettfjerning med laser fra[…]». Samtidig vet vi at det er mange som sliter med eget selvbilde, som føler de ikke lever opp til alle forventningene rundt dem og som får høre fra sine idoler at det å være seg selv ikke er bra nok. Tenk hvordan det er for dem å bli tilbudt 20 % på fettfjerning eller tildelt rabattkoder av sine egne forbilder.

Gjennomslag på kosmetiske inngrep

Derfor gikk Unge Høyre i front på Høyres landsmøte i mars for å forby reklame på kosmetiske inngrep, og vi fikk gjennomslag. Vi har forbud på reklame for alkohol og tobakk, fordi vi vet det har en innvirkning på blant annet barn og unge. Det samme gjelder også for reklame for kosmetiske inngrep.

Samtidig er det også noen som kanskje trenger kosmetiske inngrep for å endre noe med kroppen sin, enten om det er traktbryst eller noe annet. Da kan man fortsatt snakke med legen sin og bli henvist til de rette spesialistene, dette forbudet vil bare gjelde reklamen, ikke kirurgien i seg selv.

Når vi har en bransje som spiller på usikkerheten mange unge har knyttet til eget selvbilde, dette ved å dele ut rabattkoder og sende pushmeldinger om fettsuging og annet, må det slutte. Derfor ønsker vi et forbud mot reklame på kosmetiske inngrep.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags