Elever med gode karakterer kommer til å klare seg godt uansett hvilken skole de går på

Av

Av mange måter å organisere inntak på, så er nærskoleprinsippet mest rettferdig for de fleste.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Simen Murud, fylkesleder i Unge Høyre, kritiserte i et innlegg i Drammens Tidende 10. september årets inntak til videregående skole.

At årets inntak har vært noe rotete er Utdanningsforbundet Viken enig i, og tilbakemeldingene fra våre tillitsvalgte ute på skolene er at det er frustrasjon over hvordan det har fungert i år. For de fleste elever har det gått greit, men ikke for alle.

Det er for så vidt vanlig at ikke aller kommer inn der de ønsker, men det gjelder et større antall i år enn andre år. Her er vi enig med Murud, dette må ryddes opp i. Å sette livet på vent er ofte en dårlig idé.

Men så begynner Murud å rote. Mange politikere blander sammen årets inntak med det forslaget som ble vedtatt i fylkestinget 17. september. Eller blander snørr og bart som det heter i ordtaket. Årets inntak er en videreføring av hvordan inntaket var i gamle Akershus med karakterbasert inntak, men med en endring i reservasjon av plasser fra 5 prosent til 15 prosent.

Den nye ordningen i Viken tar derimot utgangspunkt i elevenes rett til å gå på nærskole. Rett, ikke plikt.

Et karakterbasert inntak er fritt for de elevene med muligheter for å få gode karakterer. De får velge først, og de kommer inn der de vil. Den elevgruppen kommer til å klare seg godt uansett hvilken skole de går på, selv om det er på nærskolen.

Utdanningsforbundet tror på ungdommen, og spådommen om at de ikke anstrenger seg på skolen dersom det ikke er karakterbasert inntak, mener vi er en grov undervurdering av ungdommens motivasjon for skolearbeid. Karakterbasert inntak skaper en illusjon om at noen skoler er bedre enn andre. Skal ikke alle skoler i Viken være like gode?

Hvorfor er det så ille å komme inn på nærskolen? Nærskolen skal være like god som de andre skolene, og foreløpig er det slik i Viken. Utdanningsforbundet Viken mener at karakterbasert inntak vil kunne medføre større segregering og mer homogene elevgrupper på skolene.

Blanding av elevgrupper er trolig samfunnsmessig det beste for å utjevne forskjeller blant ungdom, og danner et mer likeverdig arbeidsmiljø for alle lærerne i de videregående skolene i Viken. Dersom alle de motiverte elevene samles på noen skoler, må da nødvendigvis de som har større utfordringer og mindre motivasjon samles på andre skoler.

Utdanningsforbundet mener at nærskoleprinsippet vil bidra til å sikre at alle skoler i Viken er like gode. Av mange måter å organisere inntak på, så er nærskoleprinsippet mest rettferdig for de fleste.

Les også:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken