Mer fokus på psykisk helse!

HARD BESKJED: «Det er ikke håp får deg. Du kan bare glemme de drømmene du har», forteller Tor Einar Berget Erlandsen at han fikk høre. Det var det siste han trengte. Det tok ikke lang tid før han sluttet på skolen.

HARD BESKJED: «Det er ikke håp får deg. Du kan bare glemme de drømmene du har», forteller Tor Einar Berget Erlandsen at han fikk høre. Det var det siste han trengte. Det tok ikke lang tid før han sluttet på skolen.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

MeningerJeg syntes det er altfor lite fokus på psykisk helse og at psykisk helse fort blir glemt. Vi fokuserer så mye på det negative at jeg tror rett og slett det positive blir glemt.

Vi snakker mye om at fravær i skole og jobb må ned. Men ingen spør hvorfor er det fravær.

De som utsettes for mye press over tid vil ofte slite psykisk etter hvert. Selvfølgelig gjeller ikke dette alle. Kanskje man ligger til langt på natt i mange dager og tenker på ting. Dette gjør at vi takler mindre press dagen etter.

Om man kommer på skolen og er veldig trøtt og sliten fordi man ikke har sovet så mye en natt, kan ofte gutter blir beskyldt får å ha spilt hele natta selv om dette ikke stemmer.

Om folk sitter og spiller, kan det være en grunn til det. Grunnen kan være at man rett og slett prøver å koble seg vekk fra dagens virkelighet. Kanskje de rett og slett opplever for mye negativt i den virkelige verden. Kanskje oppnår de ikke mestringsfølelse i skole eller på jobb. Når de spiller opplever de mestringsfølelse veldig ofte.

Det er alt for lett å fordømme eller bare anta noe om andre.

Om man er trøtt og er en gutt på 15 år. Da antar lærerne at man sitter å spiller til langt på natt, mens fasiten kan være at man rett og slett ligger til langt på natt og tenker: Hvorfor fikk jeg ikke til den prøva eller den oppgaven på skolen? Hvorfor sitter jeg alene i pausene? Hvorfor får jeg nesten aldri hjelp av læreren?

Jeg syntes det burde være et psykologtilbud på barne- og ungdomskolen.

På lik linje med tannlege og helsesøster. At man for eksempel fikk en time hos psykolog løpet av et halvt skoleår. De som sliter psykisk vil ikke nødvendigvis oppsøke helsesøster eller hjelp. I alle fall ikek til å begynne med. Det skjer ofte ikke før man her så langt ute å kjøre at rett og slett noen andre sier til deg at: «NÅ nå trenger du hjelp»

Vi må begynne å fokusere mer på når vi faktisk får til ting enn når vi ikke gjør det. Hvorfor og når kommer de elevene som ofte er borte ellers? Og at vi spør hva som må til for at denne personen som ofte er borte skal greie å komme på skolen.

Det blir ofte snakket om at vi må ta mer hensyn til psykisk helse. Og mer fokus på mobbing. Men hva blir gjort? Hvor er de grundige tiltakene?

Jeg har selv mye erfaring fra en tid hvor jeg var psykisk syk uten å vise det. Jeg mista all tro på meg selv. Det startet rett og slett med at jeg følte jeg ikke fikk til skolen. Tankene på at jeg ikke fikk til skolen gjorde skoledagene vanskeligere.

Mange sier kanskje: «Hvorfor spurte du ikke om hjelp?». Nei, fordi man tenker i den perioden at hva hjelper vel det? I den perioden hvor man begynner å slite psykisk, da blir man sårbar for negative og dårlige tilbakemeldinger. Om man får høre igjen at man ikke fikk det til, så gir man enda mer opp. Dette skjer faktisk ofte. Jeg tipper at det skjer hver eneste dag i skolen.

Man får oftest høre det: Der har du gjort feil, den må du rette på. Dette må du gjøre bedre. Dette kunne blitt bedre.

Den verste jeg har hørt, det fikk jeg høre selv. Skal ikke nevne navn eller skole. Men da fikk jeg beskjeden rett i ansiktet:

«Det er ikke håp får deg. Du kan bare glemme de drømmene du har»

Jeg fikk så store vansker med både konsentrasjon og søvn etter den beskjeden at det endte med at jeg droppet ut av skolen.

Men jeg var heldig som fikk komme inn på en skole hvor de har fokus på det positive og jobber mye med at alle skal får mestringsfølelse.

Nå har jeg snart vært på denne skolen i over ett år, og jeg stortrives. Da tenker jeg: Hvorfor kunne ikke andre skoler også jobbe med det samme? Jobbe med at alle skal kunne oppnå mestringsfølelse i skoledagen. Og tilrettelegge mye mer for hver enkelt elev.

MER DEBATT:

* «Som integrert innvandrer er jeg ikke enig med deg, Silva-Harper»

* «De er individer, de er fedre, mødre, de er søstre og brødre»

* Senk skuldrene, DU bestemmer når toget går

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags