Etter noen måneders erfaring har det slått meg at dette kunne jeg ha begynt med før.

Artikkelforfatteren har falt for el-sykkel.

Artikkelforfatteren har falt for el-sykkel. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerGjennom mange år satt jeg i bilkø, enten på Bangeløkka, Øvre Sund, Gulskogen, E134, eller på E18 fra Kjellstad på vei til jobb eller andre gjøremål. Køen ga meg ikke noe positivt, bortsett fra en handling til en ny vane. Etter litt testing og nøye undersøkelser av tester og gode råd fra fagfolk i Drammen,  bestemte jeg meg for å bli el- syklist.

Etter noen måneders erfaring med sykling fra Åskollen til Asker har det ofte slått meg at dette kunne jeg begynt med før.

Nå er jeg i gang og i bedre form til og med. Jeg startet med å sykle annenhver dag for å ikke starte for hardt. Det varierer hvor bra sykkelstien er, men jeg kommer fram og i et godt tempo.

VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER

På strekningen tur-retur Drammen-Asker bruker jeg cirka 15–20 minutter mer enn med bil, og jeg er ferdig trimmet når jeg kommer hjem. Og det beste, – jeg står ikke i kø.

Det er noen steder som er litt trange, som f.eks. Holmenbrua, men der har flere lagt inn ønske om en bru til for sykler og gående. Med økt trafikk til Brakerøya, med blant annet sykehus, håper jeg at denne kommer på plass.

LES OGSÅ: Elsykkelsalget eksploderer

Samarbeid

Jeg vil berømme sjåfører av biler og lastebiler for godt samarbeid i trafikken. Når jeg kommer til et kryss, og før jeg rekker å gå av for å trille over, blir jeg vinket over slik at jeg bare kan sykle av sted. Bilen kommer raskere videre enn å vente på at jeg skal trille over som jeg trodde jeg måtte.

Lierbakken var min store utfordring før jeg startet, men med hjelp av elmotoren, og når jeg tråkker til, så kommer jeg raskt opp.

Etter et besøk i Nederland tidligere drømmer jeg om flere sykkelveier som de har. Sykkelveiene er også tillat for lette mopeder.

For 30 år siden var de en bilnasjon som Norge. Men oljekrisa og en befolkning med liten økonomi gjorde at sykkel ble attraktivt da sykkelen fikk gode traser.

LES OGSÅ: Sykkelsatsing nå!

Koster mindre

Sykkelveier tar mindre plass, koster mindre å lage, er raskere å brøyte og strø, og gode vinterjul til sykler kan friste enda flere over på sykkel, noe  som gir mindre kø og rush trafikk. 

Samtidig fraktes jeg nå rundt på en sykkel som veier i underkant av 20 kilo. En bil veier sjelden under et tonn, og det er digg å tenke på at jeg ikke må drasse på så mye metall for å komme meg fra a til b og c. Samtidig hører jeg fuglene plystre, blir i god form og fyller bensin på bilen maks en gang i måneden istedenfor en gang i uka.

Nå håper jeg å se flere av dere på sykkelstien på vei til jobb, butikken, ute på stien, på vei til konsert og mye mer.

Andre saker fra dt.no:

Skapte samhold etter ulykke

Hurtigtoget fra Drammen

Skrev svangerskapsbok for barn 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags