Kanskje man bare skulle sentralisert seg?

Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerVi som har gjort storbyfolk av oss ved å sentralisere oss helt til Drammen har gjort det av gode grunner: Det er en fordel ved å bo som sild i tønne (en beskrivelse av situasjonen som nok kan vekke litt lattermildhet i London. Eller Shanghai), og det er at du bor nærmere silda. Der sild samles skapes det arbeidsplasser. Sentralisering av folk, om enn bare til små regions-sentre, har noen fordeler som ikke alltid blir belyst i avisspaltene. Sentralisering betyr heller ikke nødvendigvis at alt og alle flytter til Oslo. Men det gjør transport lettere.

Det er fullstendig mulig å jobbe i Oslo og bo i Drammen. Eller bo Hokksund og jobbe i Mjøndalen. Det er til og med litt lurt og praktisk, om man ser på boligprisene og toglinja til selve storbyen. Å bare sentralisere seg bitte litt betyr fordelene ved å være tettbodd og nær alt, som gangavstand til billige grønnsaker og apotek (etter en viss alder er avstanden til blomkål og apotekvarer viktigere enn puben), og samtidig under ti minutters gange til skauen.

Gangavstand er også et uttalt politisk mål. Enten dit du skal eller til kollektivtrafikken. Det er godt mulig å leve som lokalpendler uten bil. I alle fall for de deler av fylkets befolkning som har bosted og jobber sentralt et sted rundt aksene Hokksund-Drammen-Lier-Oslo og er utenfor livsfasen der man trenger kjøre barn steder. Om du regner på prisen av en hel bil i året har du råd til noen taxiturer i måneden i stedet og fremdeles har du spart en god del penger. Med tog til Oslo samt Brakars fine tilbud rundt omkring kan du leve i en post-grønt-skifte-virkelighet uten parkeringsplass eller kjøretøy, som byplanleggerne ønsker og befolkningsveksten og luftkvaliteten etter hvert antakelig krever. En virkelighet vi prøver presse gjennom. Snart kommer bomring. Folk SKAL traske rundt og så over på buss og tog mellom kollektivknutepunktene.

LES OGSÅ: Dårligere tilbud for Linje 10

Så hvorfor går det nesten ikke nattbusser? Eller litt sene kveldsbusser? Eller natt-tog?

Befolkningen i «Stor-Oslo» øker og natt-tilbudet mellom regions-byene og Oslo er nær ikke-eksisterende og har blitt dårligere. Det siste toget fra Oslo til Drammen og videre går på hverdager til rundt midnatt. Mer lokalt er det besynderlige ruter mellom Drammen sentrum og Gulskogen: Ja visst er det bra at Gulskogen senter har egen linje, men det er en del folk som bor der borte utenfor senterets åpningstider også. De har ikke buss søndager.

Jeg pleier å vitse om at det virker som om Modum kommune har sitt mer og mer manglende busstilbud å takke for befolkningsveksten. Om en drammenser besøker kjæresten i Vikersund til fredagstaco klokka seks må han spise veldig fort. Eller ha det romantisk til bergenstoget går klokka 11 eller 5 neste dag. Der har moingene et gratis sjekketriks fra meg: «Ånei. Går det ikke buss lenger? Hva skal vi finne på til da…».

Man kan jo le, men det er et slags alvor her: Folk har ikke bare middag hos bestemor i Krokstadelva å dra til og fra, eller byturer i Oslo til tre om natta: de har arbeide å gjøre. Alle de jobbene er ikke på dagtid hverdager, alle de jobbene er ikke så høyt lønnet at man har råd til hus nær (eller bil, eller bompenger for den saks skyld). Jeg vil påstå at det er betydelig overlapping mellom de som jobber skift og de som ikke tjener så veldig mye. At det er bra forbindelse med tog og buss i bydelene rundt i Drammen og utenbys på hverdager hjelper ikke når du ikke kan ta morgenskiftet lørdag.

Å gjøre det vanskeligere å ta bilen er vel og bra, bysykkel og fortau og Brakars app er flotters. Bomring finansierer nødvendige utbedringer og presser folk over på den på alle vis fremragende bussen. Men selv harde sentraliseringsmotstandere og entusiastiske drammensfotgjengere kjenner matpakkesjåførens kall: Den kommer i form av judotrening på søndag og jobbannonser: «Noe kvelds- og nattarbeid må påregnes». Kanskje det er på tide å kjøpe bil. Eller kanskje man bare skulle flytte...

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags