Sentralisering betyr sentralisering, Sveaas

SKRIBENTEN: Magnus Weggesrud, stortingskandidat for Buskerud Senterparti.

SKRIBENTEN: Magnus Weggesrud, stortingskandidat for Buskerud Senterparti. Foto:

Av
DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

MeningerHøyres varaordfører i Øvre Eiker, Hans Christian Sveaas, ytrer på dt.no 3. mars et ganske kraftfullt angrep på norske bygder og maktspredning. Sveaas kaller større kommuner for helt nødvendig for å sikre bosetning og arbeidsplasser i distriktene.

Uten en eneste faglig begrunnelse, påstår Sveaas at større kommuner vil gi større fagmiljøer og bedre tjenester. Dette blir ikke mer sant selv om Høyre gjentar det gang på gang.

LES INNLEGGET TIL HANS CHRISTIAN SVEAAS HER: Sentralisering – eller tilpasning og desentralisering?

Her kommer noen fakta:

Ifølge DIFIs store innbyggerundersøkelser de siste åra, kommer det fram at innbyggere i små og mellomstore kommuner er mer fornøyd med de kommunale tjenestene enn i de store. Folk vil ha tjenester nær der de bor.

Erfaringene fra kommunereformen i Danmark og sammenslåinger gjort i Norge de siste 30 år, er at skoler, sykehjem og andre kommunale tjenester i utkantstrøkene blir nedlagt og sentralisert.

I denne sammenheng maser Sveaas om større fagmiljøer.

Vel, i dag et det ikke noe problem å kommunisere med andre ansatte gjennom telefon og Internett. Skal man skape disse permanente fagmiljøene Sveaas prater om, må man slå sammen skoler og sykehjem, men det er vel det du egentlig vil, Sveaas?

Sveaas påstår at interkommunalt samarbeid gir demokratiske problemer. Dette er en påstand Sveaas ikke har grunnlag for.

Det er et faktum at det er flere interkommunale samarbeid mellom store kommuner enn små. Og av de totale utgiftene en kommune har, ligger utgiftene til interkommunalt samarbeid på rundt 5-6%. De store og viktige utgiftspostene og tjenestene, som skole og helse/omsorg, har de aller fleste kommuner full styring på sjøl. Dette slår forsker Bjarne Jensen grundig fast i rapporten «interkommunalt samarbeid i Indre Østfold» 2014. Jensen slår videre fast at interkommunalt samarbeid er grunnleggende positivt og bidrar til positiv utvikling i kommunens virksomhet og kommunale tjenester, og at problemer dette kan skape, overdrives sterkt av de krefter som vil ha større kommuner.

Samarbeid mellom kommuner er kun pragmatiske løsninger kommuner har på felles utfordringer.

Øvre Eiker har politiske representanter i IKS-ene de er med i, og de står fritt til å melde seg ut. Mener Sveaas at Øvre Eiker har store problemer med sine interkommunale selskap, uten å gjøre noe med det, svikter han i jobben sin som folkevalgt. NHO har vært ærlige på at formålet med større kommuner gir bedre marked for private til å ta over velferdstjenester. Dette bør Sveaas også være ærlig på, og ikke skyve foran seg teorier uten faglig grunnlag.

Til slutt vil jeg minne Øvre Eiker Høyre om at innbyggerne har sagt nei til innlemming i Drammen to ganger. I det siste har også Sveaas sin kollega i Øvre Eiker Høyre, Adrian Tollefsen, ytret ønske om sammenslåing på nytt. Mitt spørsmål er til dere: Kan dere garantere at det ikke blir enda en omkamp i Øvre Eiker?

LES SISTE NYHETER OM KOMMUNESAMMENSLÅING HER:

* Lierstranda kunne vært en del av Drammen

* Denne gjengen skal halveres

* Mener Lier fortjener ydmykhet

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags