Folk møter en frastøtende, digital vegg, en kald skulder eller mistenkeliggjøring fra Nav-systemet

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Var det virkelig dette vi ville at Nav skulle bli? Et ugjennomtrengelig fort der bare de riktig formulerte elektroniske meldingene kan komme gjennom?

Nei, dette er ikke en kritikk av de ansatte, som jobber fletta av seg. Snarere tvert imot. De trenger all den støtten de kan få. Effektivitetsjag, målstyring og for små midler gjør at ansatte har ørliten tid til hver bruker og har store belastninger i arbeidet. Dette gjør seg også utslag i et stort gjennomtrekk av saksbehandlere og at hver enkelt bruker, hvert enkelt menneske som trenger hjelp, må forholde seg til stadig nye ansikter.

Sa jeg ansikter? Hvor ofte kan du egentlig møte en saksbehandler ansikt til ansikt?

Det blir ofret mye menneskelig kontakt på digitaliseringens alter. For mange som virkelig trenger praktisk veiledning og økonomisk hjelp i en krisetid skriker etter noen å møte, noen å få riktig informasjon fra.

I vår iver etter å passe på en slags millimeterrettferdighet og systemets angst for at det ikke er likebehandling av alle, har vi fått så firkanta og rigide regler at det er utrolig lite igjen av handlingsrom for saksbehandleren. Systemet roper på en tillitsreform, på samme måte som for læreren i klasserommet.

For mange blir jula i år en tung tid. Hjelpeapparatet trengs virkelig etter at denne regjeringen kommer med det ene smålige, usosiale kuttet etter det andre, som kutt i Arbeisavklaringspenger (som for unge, uføre), i barnetillegget for uføre, i bostøtte, i kjøp av briller, til tannregulering osv. Det største grepet som er tatt, er at antall år på arbeidsavklaringspenger (AAP) har blitt redusert fra fire til tre år. Når mennesker blir arbeidsledige, syke eller på annet vis kommer i vanskeligheter, burde Nav selvsagt være systemet som tar vare på dem. Da er det leit å høre mange vitnesbyrd om at folk møter en frastøtende, digital vegg, en kald skulder eller mistenkeliggjøring fra dette systemet. Mye skyldes ansattes arbeidsmengde, og mye skyldes et system som har kommet inn i feil spor.

De ansattes arbeidsmengde skyldes bl.a. at budsjettmidlene ikke har økt i takt med behovet Nav har. Når mange saksbehandlere har hundre eller to hundre brukere å ta seg av, hvordan i all verden kan de gå skikkelig inn i forholdene til hver av dem?

Fagforeningene sier at regjeringens ostehøvelkutt i den såkalte avbyråkratiseringsreformen siden 2015 tilsvarer 500 færre årsverk, uten at arbeidsmengden er tilsvarende redusert. SV har tvert imot foreslått å øke rammene for å få flere ansatte slik at hver enkelt saksbehandler får færre brukere å følge opp.

Det er vi som jobber for velferdsstaten og ønsker å bygge opp fellesskapet og de offentlige tjenestene som har ansvar for å tenke konstruktivt å ta grep.

Mange Nav-ansatte føler seg kontrollert av rigide systemer. Systemet krever rapportering og såkalt målstyring (antall saker behandlet) i stedet for faglig dyktighet og tillit til saksbehandler. Vi må gi hver Nav-ansatt mulighet til å foreta personlige vurderinger. Det må også være en rett å få kontakt med saksbehandler, og det må være lettere å komme i direkte kontakt med ham/henne. SVs forslag om et NAV-ombud er også mer aktuelt enn noen sinne.

Det er helt nødvendig å redusere alle rapporterings- og skjemakrav for å gi mer tid til å gjøre jobben for dem som trenger Nav.

Men ikke minst er vi nødt for å få et system som ikke forutsetter stor datakompetanse for å få hjelp, at man uansett situasjon i livet må inn i en digital port for å få hjelp.

Det er hundretusener her i landet som slett ikke mestrer digitale plattformer. Når du er i krise eller syk, så blir du ikke bedre av å mislykkes i den digitale porten. Vi må nå sette oss ned og tenke over hva et så rikt land som Norge skal bruke rikdommen til. Jeg tror det er noen som kanskje stiller dette spørsmålet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken