Den episke dagen

Foto:

Av
DEL

MeningerDe fleste gir opp etter noen få sider. Selv eventyrlystne bokslukere innrømmer å ha møtt veggen før de kom halvveis. Jeg snakker om James Joyces Ulysses; selve innbegrepet på den vanskelige – ja, umulige roman. Utgitt i 1922, og fortsatt betraktet som den moderne litteraturhistoriens mest uutgrunnelige sfinks. Likevel vil jeg påstå: Har man først begynt å ane romanens bakenforliggende nøkler, blir det spennende å sette seg inn i alle gåtene. La meg gi deg en kjapp omvisning i labyrinten.

LES OGSÅ:
Bibliotekene bidrar til en bærekraftig utvikling

Ulysses foregår i løpet av en enkelt dag i Dublin. Torsdag, 16. juni 1904. Vi følger tre karakterer: den unge studenten Stephen, den voksne annonseselgeren Leopold Bloom, og hans kone, sangerinnen Molly. Gjennom 933 sider (i min utgave), beveger vi oss fra time til time, fra tidlig om morgenen til klokka to over midnatt, i en odysse gjennom Dublins gater. Den ytre handlingen er latterlig enkel: Bloom vet at kona har planlagt å være ham utro klokka 16, og han aksepterer dette. Bloom er nemlig en livets observatør; passiv, vennlig, empatisk, godslig, sanselig. Han er tilbakeholden, erotisk sett masochistisk, og opplever en viss fryd over å være cuckold, eller hanrei. Leopold og Mollys forhold befinner seg i en krise, men vi skjønner – gjennom deres mange indre monologer – at de begge egentlig ønsker å fortsette samlivet med hverandre. Akkurat denne dagen blir et avgjørende vendepunkt i så måte.

Den ytre handlingen er inndelt i kapitler, atten i tallet, og vi trasker (hovedsakelig) sammen med Leopold Bloom langs elva, til biblioteket, kirkegården, avishuset, puber og barer, sykehus, butikker, leiligheter, gater og bruer. Joyce sa en gang at dersom Dublin hadde forsvunnet i et bombeangrep, ville man kunne rekonstruere hele byen nøyaktig slik den var, ut ifra hans roman. Det er en absurd detaljrik bok, mest av alt når det gjelder skildringene av de indre nyansene og sprangene i et tenkende, sansende, huskende menneskesinn.

LES OGSÅ: Finn deg sjølv på biblioteket i haust, enten du er hipster, kultivert eller av dei kritiske

Joyce konstruerte sitt byggverk over det greske eposet Odysseen. Hvert kapittel blir en hverdagslig «kryss-skriving» med en episode i det antikke heltesagnet. (I den norske oversettelsen er de opprinnelige Odysseen-episodene markert med parentes-titler). For eksempel: Odyssevs fangenskap hos trollkvinnen Kalypso, blir til Leopolds frokost hjemme hos kona Molly. Odyssevs nedstigning til dødsriket Hades, motiverer begravelsen Bloom går i klokka 11. Der hvor Odyssevs lurer den fryktinngytende enøyde kyklopen, må pub-gjesten Bloom håndtere den reaksjonære «borgeren». Det er flere trollkvinner i Odysseen: Den manneglupske Kirke, blir i Ulysses til bordellmammaen Bella Cohen. Hjemme i Ithaka venter den trofaste hustruen Penelope i ti år, på at krigshelten Odyssevs skal returnere. Men der snur Joyce på flisa. Molly venter ikke i spenning på ektemannen, men på en annen.

Hvert kapittel har sin egen litterære teknikk. Ett kapittel er skrevet som et musikkstykke, et annet er formet som en språkhistorie, fra arkaisk engelsk til moderne slang. Ett kapittel er et skuespill, et annet består bare av spørsmål og svar, og det siste kapittelet er en lang indre monolog uten komma eller punktum. Hvert kapittel har sin hovedfarge, sitt symbol og sitt kroppsorgan. Men stopp! hører jeg at du skriker, før du spør: Hva er så belønningen for å kave seg igjennom denne komplekse mursteinen?

Intet mindre en livsforandrende leseropplevelse. Jesus sa: Hver dag har nok med sin egen plage. Joyce sier: Hver dag er så rikholdig, selv med sin lidelse, at den ligner en episk reise gjennom det mytologiske Middelhavet. I løpet av en helt vanlig dag på jobben, møter du trollkvinner og kykloper, du nedsenkes i dødsriker av angst, og stiger opp igjen til Lotusspisernes dagdrømmerier. Er du en sønn, leter du etter en far eller farsfigur, slik studenten Stephen leter etter den voksne Leopold. Er du kvinne, er du ikke prisgitt patriarkalske rammer, for inni deg spinner en opprørsk tankevev. Er du mann, trenger du ikke være macho som Odyssevs, du kan være observerende og humoristisk som Bloom.

Torsdag 21/2 klokka 19, dersom jeg overlever møtet med Skylla og Karybdis klokka 14, og unngår Kyklopen klokka 17, snakker jeg med litteraturprofessor Karin Gundersen og forfatter Ole Robert Sunde om dette verket, på Nedre Eiker bibliotek.  

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags