Prises for å vise vei til litteraturen

Foto:

Av
DEL

Meninger«Jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil! Jeg er jo så glad i å lese selv, men barna mine er overhodet ikke interesserte.»

Utsagnet er ikke fremmed for oss som jobber i bibliotek.

Det kommer gjerne fra en forelder som hele livet, og særlig som barn, har lest massevis av bøker, og som nå bekymrer seg for at barna velger bort boka til fordel for nettet.

«Good for you»

Vi gjør ofte ting fordi det er bra for ett eller annet. Vi vil at barna skal bli sterke lesere slik at de kan mestre skole, utdanning og etter hvert arbeidsliv. Eller vi vil at de skal lese for å forstå samfunnet, seg selv og andre mennesker bedre, og utvikle empati.

Alt dette er legitime grunner til å satse på leseopplæring i skolen.

Men når slukte du sist ei bok fordi det virket fornuftig?

Spør du ihuga lesere om hva som motiverer dem, vil svarene være forskjellige, men sjelden instrumentelle.

Vi skaper ikke engasjerte lesere ved å bruke boka som et virkemiddel – om hensikten er aldri så edel.

Gleden i høysetet

Da Bibliotekprisen for Buskerud ble delt ut torsdag i forrige uke, var det de gode leseropplevelsene som sto i sentrum.

Prisen gikk til Britt Kroken Kjenes og Stig Elvis Furset for deres iherdige innsats som litteraturformidlere.

Kjenes jobber i Drammensbiblioteket, mens Furset er ansatt i Buskerud fylkesbibliotek, blant annet med ansvar for litteraturtilbudet i Den kulturelle skolesekken.

Britt Kroken Kjenes blir av kollegaer beskrevet som «hyperengasjert» i jakten på rett bok til rett leser: «Alle som har snakket med Britt i mer enn to minutter, har sett hvordan hun gløder for jobben sin generelt og litteraturen spesielt.»

Britt har ikke minst fremmet lesing og språkforståelse i et flerkulturelt miljø. Da hun startet opp språkkafé på Fjell bibliotek i 2011, var hun først ute i Buskerud – i dag er det språkkafeer på sju bibliotek i fylket. 

Da Kjenes mottok prisen, framhevet hun gleden ved å finne akkurat den boka som gjør at det løsner for han eller hun som egentlig ikke vil lese.

Gleden i glade blikk og smil og morsomme kommentarer fra barn og unge på eventyrstund eller klassebesøk. Gleden over de som er i ferd med å knekke lesekoden eller språkkoden som ny i livet eller ny i landet, gleden over de som vil fortelle om en god bok de har lest.

Ikke alt kan måles og veies

Stig Elvis Furset er landskjent for sin uredde og kreative formidling av barne- og ungdomsbøker - noe som i sin tid ga ham tilnavnet «Bibliotekaren fra Helvete». Han har samarbeidet tett med Foreningen !les, som beskriver ham slik:

«Som formidler i fotballgarderober og klubbhus, på foreldremøter, arbeidsplasser, klasserom, bibliotek, skoler, ja, hvor som helst, så briljerer Stig Elvis med kunnskap, innlevelse og engasjement.»

Selv sa Furset at det var flott å få prisen i en tid hvor det meste skal opp på nytteverdiens vekt og bli veid, målt og dømt. Han la også vekt på at det er mange måter å formidle litteratur på.

Furset og Kjenes er veldig forskjellige som formidlere, men de har til felles at de blir husket av de som har opplevd dem i en slik sammenheng. 

Lovpålagt oppgave

De to vinnerne har på hver sin måte banet vei innenfor en av bibliotekets kjerneoppgaver: å «snakke bøkene ut av hylla».

Bibliotekenes ansvar for aktiv formidling blir understreket i folkebiblioteklovens formålsparagraf.

Der står det at folkebibliotekene «skal ha til oppgave å fremme opplysning, utdanning og annen kulturell virksomhet, gjennom aktiv formidling og ved å stille bøker og andre medier gratis til disposisjon for alle som bor i landet.»

Aktiv formidling er også ett av satsingsområdene i Bibliotekstrategi for Buskerud 2015-2020, som omfatter alle bibliotekene i fylket.

Bibliotekaren som ressurs

Med årets bibliotekpris vil vi slå et slag for bibliotekaren som ressurs i arbeidet med skape engasjerte lesere blant barn, ungdom og i befolkningen forøvrig.

Vinnerne har betydd mye for å øke leseinteressen blant innbyggerne i Drammen og Buskerud.

Gjennom å utvikle formidlerrollen har de også vært viktige for bibliotekarer og lærere, som forenes i målet om å skape morgendagens lesere. Samtidig skal vi huske at de to vinnerne ikke opererer i et vakuum. De har blitt spilt gode, de har spilt andre gode, og de har spilt hverandre gode - gjennom mange år.

Juryen håper at årets pris viser hva vi oppnår når bibliotekarer jobber sammen på tvers av kommuner og forvaltningsnivåer – ikke minst med støtte fra lærere, forfattere, foreldre og andre ressurspersoner.

LES OGSÅ: Derfor ser hele biblioteknorge nå til Gulskogen skole

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags