Halvveis og blings, en anmeldelse av anmelderne

Av
DEL

MeningerJeg bryr meg om hva som skjer i byen min, og jeg bryr meg om mat. Da jeg flyttet tilbake til fylket for snaue 2 år siden var det derfor helt naturlig for meg å kaste meg over hva lokalavisens matanmeldere. Hvilket bedre sted finnes det til å orientere seg i byens matjungel? Dessverre innfrir verken anmelderne eller forventningene de bygger med sine mange ordspill.

Når vi selv oppsøker samme sted er opplevelsene ofte annerledes og jeg føler jeg må komme med en innrømmelse: Jeg har ikke lest de siste anmeldelsene fra Hallvor & Bings. Ikke siden de hadde det «helt fint» på Egon og ga de terningkast 5.  Det er ikke fordi jeg har sluttet å bry meg om hva som skjer i byens mat og restauranttilbud. Tvert imot.

De «matglade herrene» sløser sjelden en mulighet til å berømme «store rause porsjoner» eller vennlige smil.  Et godt måltid er mer enn en raus porsjon.  God service er mer enn et smil eller fravær av «irriterende» mas fra servitører som gjør sitt beste for å være godt vertskap.

«Herrene lot seg overrumple av den innholdsrike menyen[…]»

En meny så innholdsrik at den overrumpler kunden med sin bredde får meg til å lure på om de kan levere jevnt god kvalitet.  Svaret får vi kanskje når hovedrettene serveres med klumpete ris til den ene og tørr og smakløs fisk til den andre. Dette mageplasket på hovedretten belønnes med terningkast 4?

Les også: Hallvor og Bings bør gå i seg selv!

Servicen ga de terningkast 6. Perfekt score burde vitne om eksepsjonell service, og kunnskap. Det er pinlig lesning at de roser servicen opp i skyene på et sted der konseptet er at du som kunde står for halve servicejobben selv. Skulle du være så heldig at de kommer til bordet til deg med for eksempel mer drikke så kommer de uoppfordret med regningen. Dette er ikke eksepsjonell service. Dette er fravær av service.  Hvis dette er hva som skal til for å få toppkarakteren så vet jeg om mangt et gatekjøkken som med rette kan smykke seg med minimum en femmer i service (koke ris kan de også).

Til sammenligning ga Aftenposten/Osloby Egons service terningkast 2.

«Men etter dette besøket skal han snu på en femøring, sjarmert i senk av et usedvanlig velvillig mannskap, mange smil, lun og hyggelig atmosfære – og tidvis uventet smakfull mat.»

Det må ha vært noen usedvanlig sjarmerende smil som veier opp for fravær av service og en hovedrett som ikke holder mål.  Egon haler i land en totalvurdering på 5. Jeg er sikker på at maten på Egon er helt grei, men det er vanskelig å forstå at den havner på samme nivå som blant annet Frukt & Grønt og Anchas Bodega.

Drammen har etter hvert flere spisesteder som er helt i toppsjiktet, og de fortjener anmeldere som leverer på samme nivå heller enn anmeldelser som i beste fall er halvveis eller blings.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags