Elveblæst

STERK OG MODIG: «M.I.A. er en sterk og modig headliner, men likevel: Er hun er riktig booking for en meget folkelig og – skal vi være helt ærlige – lett rølpete sensommerbegivenhet i Drammens uteliv?»
Lørdagsspaltist Sven Ove Bakke analyserer Drammens festivalbilde. TEGNING: KARL GUNDERSEN

STERK OG MODIG: «M.I.A. er en sterk og modig headliner, men likevel: Er hun er riktig booking for en meget folkelig og – skal vi være helt ærlige – lett rølpete sensommerbegivenhet i Drammens uteliv?» Lørdagsspaltist Sven Ove Bakke analyserer Drammens festivalbilde. TEGNING: KARL GUNDERSEN

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerFor noen uker siden vandret jeg langs Themsen i London med min eldste sønn. En halv kaffekopp bortenfor London Eye, utenfor inngangen til Royal Festival Hall, hang et stort banner som reklamerte for det kresne programmet på den årlige, ukelange Meltdown-festivalen, som avsluttes i morgen. Meltdown har et enkelt konsept: Den inviterer en anerkjent og respektert artist til å være kurator for en hel kulturfestival med musikk, film, kunst og tilstøtende sjangere. Et ærefullt og gjevt oppdrag. Blant tidligere kuratorer finner vi Elvis Costello, Nick Cave, David Bowie, Morrissey, Patti Smith, Jarvis Cocker, Ornette Coleman, Ray Davies, Yoko Ono og David Byrne. Helt greie navn, der altså.

I det vi hadde passert det store banneret ble 11-åringen umiddelbart utsatt for et kort foredrag fra pappas kulturelle skolesekk om årets Meltdown-kurator M.I.A. To uker etter rusleturen i regnet i London ble den britisk-tamilske artisten bekreftet som hovednavn på årets Elvefestival i Drammen.

VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER

M.I.A. er en sterk og modig headliner, men likevel: Er hun er riktig booking for en meget folkelig og – skal vi være helt ærlige – lett rølpete sensommerbegivenhet i Drammens uteliv? Hvor fullt kommer det ikke til å være inne i VIP-teltene når den på ingen måte skyggeredde Mathangi «Maya» Arulpragasam (41) pumper ut sin konfronterende, kantete og krevende miks av hip hop, pønk og elektronika i skumringen på Gamle Kirkeplass? Hvor mange har faktisk hørt hennes største hit, den allerede ti år gamle «Paper Planes»?

SPALTISTEN: Sven Ove Bakke (f. 1975) er lørdagsspaltens innflytteralibi. Han er tidligere profilert musikkskribent og nå kommunikasjonsrådgiver i TIBE Drammen. Han besøkte Elvefestivalen for første gang i 2003, da han intervjuet Briskeby for Dagbladet.

SPALTISTEN: Sven Ove Bakke (f. 1975) er lørdagsspaltens innflytteralibi. Han er tidligere profilert musikkskribent og nå kommunikasjonsrådgiver i TIBE Drammen. Han besøkte Elvefestivalen for første gang i 2003, da han intervjuet Briskeby for Dagbladet. Foto:

Begrepet «en god booking» er og blir en relativ størrelse. Riktig navn på toppen av én festival kan være helt feil på en annen. Blandingen av økonomisk bærekraftige navn og identitetsbyggende kredibilitetsartister er for mange lokale eller mellomstore festivaler en umulig balanseøvelse.

Tidligere denne uka fikk vi et typisk eksempel på akkurat dette, da Drammens andre viktige musikkfestival – Working Class Hero – ble avlyst bare noen dager før den skulle gått av stabelen i dag og i morgen. Working Class Hero har fått uforholdsmessig dårlig betalt for kvalitativt gode bookinger og modig programmeringspolitikk sammenlignet med storesøster Elvefestivalens ofte tvilsomme og irrelevante headlinere. Men slik blir det kanskje når fyll og folkelighet trumfer smart og sofistikert.

Folk har lyst til å bli drita i teltet uansett hvem som spiller.

Elvefestivalen har i større grad enn før klart å ha to tanker i hodet samtidig i år. Det er det beste programmet på lenge, selv om M.I.A. muligens er perler for svin. Kommersielt trygge navn som Åge Aleksandersen, Kim Larsen og Raga Rockers skal selge billetter og VIP-teltplasser til et bredt og modent publikum, mens det halvgamle publikummet, i tillegg til M.I.A., får sine toppnavn i form av ungdivaen Ina Wroldsen og rutinerte ungveteraner som Onkl P og Sondre Lerche.

Det er likevel et stykke igjen til Elvefestivalen framstår med en tydelig programprofil, identitet og overordnet visjon.

Etter at jeg kom flyttende til Drammen for snart fire år siden har jeg tenkt at Elvefestivalen burde ha høyere ambisjoner ­­– på vegne av byen. Vi lager øl i verdensklasse, vi har i perioder hatt Norges beste fotballklubb og er omdømmevinner på mange fronter. Vi kan skjerpe festivalgreiene. En øvelse kunne vært å trekke de historiske linjene tilbake til den gangen Drammen faktisk tiltrakk seg alle de største navnene: Elvefestivalen burde ha minst ett toppnavn hvert år som spilte i Drammenshallen i glansdagene på 70- og 80-tallet. Og kanskje investere i den eksklusiviteten, slik at folk fra hele Skandinavia kunne finne på å ta turen ens ærend til Drammen bare for å dra på konsert.

Nobelprisvinner Bob Dylan hadde vært perfekt. Paul Simon hadde vært et scoop.

Eller hva med Neil Young som headliner på Gamle Kirkeplass neste år? Førstnevnte har spilt i Langesund, sistnevnte i Stavern. Kom ikke her og påstå at Drammen er for lite.

Vi driver fortsatt med omdømmebygging i denne byen, gjør vi ikke?

LES OGSÅ: Working Class-festivalen avlyst: Får gratis inngang på Elvefestivalen

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags