Hva skjer med handelen?

Foto:

Av
DEL

MeningerSjelden har det vært større oppmerksomhet rundt julehandelen enn i år. De fysiske butikkene slåss mot netthandel og nordmenns endrende handelsvaner. Hvordan skal de overleve i fremtiden?

Mine døtre på 19 og 22 år har gjort det lenge. Pakkene fra Zalando og all verdens nettbutikker har strømmet inn i huset vårt i mange år allerede. Men når jeg, som 52-åring, har begynt å handle Gant-skjortene mine på nettet, sier det noe om at nordmenns handelsvaner er i endring. Ifølge DIBS sin seneste rapport om norsk e-handel, vil vi i år sette ny rekord og handle på nett for nærmere 145 milliarder kroner, en vekst på 17 prosent.

Den økte netthandelen begynner å svi for de store kjøpesentrene. Dagens Næringsliv gjenga nylig en rapport fra Kvarud Analyse som viste at halvparten av landets 60 største kjøpesentre har fall i omsetningen i årets ni første måneder. Her i Drammen viste også Gulskogen senter et fall i omsetningen på 1,4 prosent i denne perioden.

Danske Bank har gjennomgått den økonomiske utviklingen til 300 nordiske handelsbedrifter over de seneste fem årene. Samtlige av bedriftene i de store kategoriene som sport, klær og sko, møbler og elektronikk viser en klart avtakende omsetningsvekst og fallende marginer.

Ifølge tall fra analyseselskapet Experian har 994 handelsbedrifter gått konkurs hittil i år. Det er en økning på hele 26,8 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Men netthandel er ikke den eneste årsaken til at handelsnæringen har det tøffere. Tjenestekonsumet i Norge øker. Det betyr at vi bruker en større del av lønnen vår på spa, ferier, restauranter og massasje, og mindre på fysiske varer.

En annen årsak til manglende salg i butikkene er at det er lite innovasjon i produktene. Vi ser det egentlig best når det kommer innovative produkter som selger bra. Det har vi sett med produkter som felleski og Google Home, som virkelig løfter detaljhandelen. Det kan tyde på at kjøpekraften er der, men at det må komme noe virkelig nytt på markedet for at forbrukerne skal bry seg om å kjøpe det.

En siste trend, som er så vidt i startgropen, er delingsøkonomien. Vi ser at tjenester som Fjong (utleie av klær) Nabobil (leie bil av naboen) blir mer og mer populære. Disse tjenestene reduserer behovet for kjøp av varer og produkter.

Så hva kan handelsnæringen gjøre for å stå imot den nye trenden? For pressede butikker kan økt salg av tjenester være løsningen. For eksempel er det vanligere og vanligere å tilby frakt og montering av TV-en hjemme. På selve TV-salget er marginene lave, men i tilleggstjenestene er det gjerne mer å hente.

Les også: Styrer salgsmaskinen på Haukeland

Kjøpesentrene er også i endring. De satser mer på service og tjenester. På Gulskogen gjennomfører de blant annet konseptet «Lets Play», der senteret skal kombinere shopping, underholdning og opplevelse. Begrepet kalles ofte «retailtainment», som er et sammensatt ord av retail og entertainment. Kjøpesenteret skal ikke bare være et sted du shopper, men et sted som tilbyr gode og nære øyeblikk fulle av lystbetonte opplevelser.

Et annet spørsmål mange fysisk butikker stiller seg er om de selv skal begynne med netthandel. Her har jeg lyst til å trekke fram Gant som et godt eksempel. Drammensgutten Lasse Transeth eier selskapet som har agenturet på Gant i Norge. Fra hovedkontoret på Slemmestad vokser kjeden stadig.

Han har nå ti egne butikker og åpnet nylig en Flagship-store i Oslo. Gant bruker en såkalt omnichannel eller flerkanalstrategi. Det betyr at netthandel og fysisk butikk går om hverandre. Du finner blant annet et nettbrett i butikken der kunden alltid kan få kjøpe de varene som ikke finnes fysisk i lokalet. De har også en egen nettbutikk der alle varer selges. Her kan kundene velge hvor de vil hente varene, og noe av det spennende er såkalt «collect in store». Det betyr at man bestiller varer og henter dem i butikken. Dermed kommer kundene tilbake inn i butikken og dette igjen kan generere mersalg.

Og nettopp derfor er Gant godt eksempel på at butikkene vil overleve også i fremtiden. De konseptene som klarer å kombinere det beste fra netthandel og fysiske butikker vil lykkes og vokse.

Og hvis butikken i tillegg ligger i nærheten av en kafé eller restaurant, og gjerne tilbyr en liten konsert på lørdag formiddag, ja da har du garantert kunder de kommende årene.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags