Gå til sidens hovedinnhold

Øl og Æ

Artikkelen er over 4 år gammel

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

De tre kjedene som dominerer det norske dagligvaremarkedet er i en evigvarende priskrig med hverandre. Når Rema hevder at Norgesgruppen får bedre innkjøpsbetingelser fra leverandører er ikke det usannsynlig siden Norgesgruppen, slik den er organisert, fremstår med større kjøpekraft enn konkurrentene.

Norgesgruppen øker sin markedsandel i Norge, mens Rema stagnerer. Dette betyr milliarder i tapt omsetning og er foranledningen til den nye «Best friend»-strategien som grepet for å komme på offensiven.

LES OGSÅ: Remaskrik i Drammen

Kort sagt; satse på riksdekkende markedsledende brands fra de store muskelgutta som betaler for hylleplass, sam-annonsering, eksponeringer i en totalpakke som resultat utelater en mengde leverandører. Blant annet øl fra Aass, Mack og Borg-Hansa.

Lokalt øl og fotball betyr mer enn Reitan regnet med. Og bølgen vokser seg så høy at Remas Æ'pp får pusteproblemer.

For meg er det soleklart at Rema i drammensområdet har grunn til å bekymre seg for at folk handler andre steder enn hos Rema. Det gjelder meg også, selvsagt. Så til slutt er frågan; Hva betyr tapt omsetning for for bedrift, ansatte på kort og lang sikt? Usikkerhet, mindre handlekraft er bare forbokstaven. Å kapre nye markeder krever mye, ikke minst kapital og realistiske planer.

Men hva er trumfkortene til våre lokale bryggerier som støttes like sterkt som Strømsgodset, Brann og Tromsø IL? Vårt lokale øl!

Hva om analysen vil vise at «fuck Æ» og langsiktighet hos Coop og Norgesgruppen vil selge mer hos disse to, enn under Remas håndjern? Det betyr at Aass f.eks. vil si til Rema «takk for samarbeidet» med vi tar nå businessen til andre aktører.

Very risky, selvsagt, men vil det virke? Og (tenk på denne) vil de lokale patriotene handle der DITT ØL finnes, og ikke hos Æ?

Jeg svarer kun for meg selv: Men Ja, jeg vil!

Kommentarer til denne saken